All for Joomla All for Webmasters
Confruntarea cu Moscova: noua „zonă militară Schengen” a NATO

Confruntarea cu Moscova: noua „zonă militară Schengen” a NATO

Like
13
0
Friday, 06 April 2018
International

La 28 martie, Uniunea Europeană a dezvăluit un plan de consolidare a capacităților de apărare ale NATO, în special în vederea intensificării așa zisei agresiuni rusești.

Planul, care prevede înființarea unei Uniuni Europene de Apărare până în anul 2025, vizează relaxarea restricțiilor actuale privind detașarea trupelor și mișcarea materialului militar în Europa, în același mod în care acordul privind spațiul Schengen a permis eliberarea de pașapoarte, călătorii gratuite între 26 de state, dintre care majoritatea aparțin UE.

Explicând necesitatea unei „zone Schengen militare”, șeful politicii externe a UE, Federica Mogherini, a declarat: „Prin facilitarea mobilității militare în cadrul UE, putem fi mai eficienți în prevenirea crizelor, mai eficienți în desfășurarea misiunilor noastre și mai rapizi în a reacționa atunci când apar provocările.”

Comisarul UE pentru Transporturi, Violeta Bulc, a subliniat un alt aspect al zonei propuse: „Aceasta înseamnă o utilizare mai eficientă a banilor publici și o rețea de transport mai bine echipată, care să asigure o mobilitate rapidă și fără probleme pe întreg continentul. Aceasta este o chestiune de securitate colectivă”

Principiul „securității colective” – ​​sau „apărarea colectivă” – este consacrat în articolul 5 al Tratatului NATO (Washington) și înseamnă că „un atac împotriva unui aliat este considerat un atac împotriva tuturor aliaților”. Acesta a fost invocat pentru prima dată după atacurile din 11 septembrie și a fost implementat în mai multe rânduri, inclusiv ca răspuns la războiul civil din Siria și după conflictele diplomatice dintre Rusia și Ucraina.

În prezent, apărarea colectivă este împiedicată de reglementări care fac extrem de dificil ca NATO să-ți transfere trupele și echipamentele rapid și eficient dintr-un stat membru în altul.
Această dificultate se află în spatele ideii de creare a „Schengenului militar”, care a fost ridicată de liderii NATO în 2015 și repetată în iulie anul trecut de către comandantul armatei americane Lt. General Frederick Benjamin Hodges în timpul exercițiului Saber Guardian condus de armata SUA în Romania.

Înainte de pensionarea din septembrie, Hodges s-a referit la necesitatea unei „îmbunătățiri a velocității pe ansamblu” pe care a definit-o drept „mișcarea forțelor aliate din întreaga Europă până în regiunea Mării Negre”. Hodges a afirmat: „Mai mult decât orice, avem nevoie de o zonă militară Schengen, ceea ce ar permite unui convoi militar să se deplaseze în Europa la fel de rapid cum circulă un migrant prin Europa”.

Hodges a numit procesul de respectare a legilor de transport ale fiecarei țări și mișcarea convoaielor non-militare chiar și în Europa „greoaie”, menționând ca exemplu perioada de preaviz de cinci zile necesară pentru deplasarea forțelor din Polonia în Germania. Deși este necesar, o astfel de zonă militară Schengen, spun analiștii, nu ar fi ușor de implementat. Potrivit lui Karlijn Jans de la Centrul de Studii Strategice de la Haga, din Olanda, și Rachel Rizzo de la Centrul pentru o nouă securitate americană din Washington, „În primul rând, nu toți membrii NATO fac parte din Acordul Schengen de azi, deși, în ciuda motivelor și obiectivelor practice, o zona Schengen militară ar putea fi dificilă din punct de vedere politic, într-un scenariu ideal, personalul și echipamentul militar ar primi echivalentul vizei Schengen pe care o primesc cetățenii privați atunci când călătoresc în UE – dar care ar putea fi greu de vândut publicului larg. În cele din urmă, ar trebui create acorduri separate cu membrii NATO care nu sunt membre UE, cum ar fi Statele Unite, Turcia, și Muntenegru, Norvegia și Islanda au statutul de asociat în Schengen, ca parte a acquis-ului Schengen existent. Un acord separat ar trebui, de asemenea, să fie renegociat cu Regatul Unit, acum că a părăsit UE „.

Cu toate acestea, Jans și Rizzo argumentează, „punerea în aplicare poate să nu fie la fel de dificilă pe cât cred oamenii, având în vedere ceea ce se află deja în acest moment în anumite părți ale Europei … cum ar fi Comandamentul european al transportului aerian, care a fost înființat de Olanda, Franța, Belgia și Germania în 2010, și de atunci au agregat Spania, Italia și Luxemburg.  Aceasta comanda multinațională a pus sub control unificat importante pățti din flotele de alimentare cu combustibil pentru transportul aerian în aceste țări, un centru permanent de antrenament de transport a aeronavelor multinaționale lansat recent în Spania, ceea ce presupune un pas înainte în Europa în colaborarea apărării.„.

Mărturisind în fața Comitetului pentru Serviciile Armate din Senatul SUA, pe 8 martie, comandantul american al forțelor NATO din Europa, generalul armatei americane Curtis Scaparrotti, a accentuat evaluarea amenințării crescânde din partea Moscovei: „Rusia încearcă să schimbe ordinea internațională, sa fractureze NATO și să submineze conducerea SUA pentru a-și proteja regimul, pentru a-și reafirma dominația asupra vecinilor săi și pentru a obține o influență mai mare pe tot globul … Rusia și-a demonstrat disponibilitatea și capacitatea de a interveni în țările de-a lungul periferiei sale și să-și proiecteze puterea … Prioritatea noastră strategică cea mai înaltă ca și Comandament  Combatant este de a descuraja Rusia să se angajeze în agresiune și să exercite o influență malignă asupra aliaților și partenerilor noștri „.

Prin urmare, stabilirea unei cooperări militare mai ample între membrii NATO este la fel de bineveniță, deoarece este crucială.

(Karen Smith)

facebook-profile-picture

Stefan Damian

2267 posts | 0 comments

Leave a Reply

Public News FM

Public News FM

Scroll Up