Un avion de luptă al NATO s-a apropiat în zbor de aeronava ministrului apărării al Federației Ruse

0 196

Deasupra apelor neutre ale Mării Baltice a avut loc un incident: avionul de luptă F-16 al NATO s-a apropiat de aparatul de zbor al ministrului rus al apărării, Sergey Shoygu, în timpul zborului oficialului rus la o reuniune cu subalternii în regiunea Kaliningrad.

“Înfigerea” aeronavei de însoțire a generalului rus “Su-27” (aerovehicul de luptă al aviației navale) între cele două aparate de zbor și legănarea dintr-o parte în alta pentru a-și demonstra armamentul amplasat la bord l-au determinat pe “pilotul insolent” să se detașeze considerabil, surse din cadrul NATO calificând “convergența” drept procedură obișnuită.

Remarcând survolarea cerului deasupra Mării Baltice de un număr neobișnuit de mare de avioane militare rusești săptămâna trecută, un înalt oficial al alianței nord-atlantice a relevat practica standard a forțelor NATO privind monitorizarea aeronavelor necunoscute din apropierea spațiului său aerian.

Potrivit sursei menționate, de regulă, în cazul interceptării aeronavelor, avioanele NATO le recunosc vizual, păstrând o distanță de siguranță și retrăgându-se după finalizarea misiunii: e o procedură standard, și toți piloții manifestă un comportament sigur și responsabil în asemenea situații. De altfel, chiar în ajun,avionul de luptă rusesc s-a apropiat la o distanță de câțiva metri de o aeronavă de război americană deasupra Mării Baltice.

Surescitați de“interceptarea neprofesională” a avionului de spionaj american “Boeing RC-135” (de facto, un “Boeing-707” modificat – n.n.) în spațiul aerian internațional, oficialii de la Pentagon au declarat apropierea dintre cele două aparate de zbor drept periculoasă, în special din cauza vitezei mari de convergență și a lipsei controlului asupra aeronavei în timpul interceptării interacțiunii.

Considerând absolut neîntemeiată reacția pilotului rus la manevrele aviatorului american, Michelle Baldanza (reprezentantul oficial al Ministerului Apărării din SUA) a remarcat frecvența convergențelor dintre aeronavele militare în timpul operării în spațiul aerian internațional și efectuarea acestora, în cele mai dese cazuri, fără periclitarea reciprocă a aparatelor de zbor.

În cadrul “reuniunii în deplasare” a colegiului pentru probleme de securitate pe “direcția strategică Vest”(Kaliningrad), Shoygu a remarcat tendința deteriorării situației la frontierele apusene ale Federației Ruse (FR) din cauza acțiunilor militare ale NATO în Europa de Est și țările baltice.

Deși asemenea situații deseori sunt denumite drept “interceptări”, aprecierea respectivă este categoric eronată: manevra se efectuează când două avioane de luptă forțează un avion civil sau militar să aterizeze strict în locul indicat sau îl atacă intenționându-i nimicirea.

Oricum, pentru a face careva concluzii, sunt necesare mai multe informații și aprecieri ale specialiștilor în domeniu, și în primul rând – depistarea “apartenenței statale” a avionului și a indicarea bazei aeriene de unde acesta decolase.

În principiu, comportamentul pilotului american nu este unul ieșit din comun: asemenea incidente au devenit destul de frecvente în zilele noastre. Însă, în condițiile încordării relațiilor dintre Moscova și Washington, acesta se aseamănă, mai curând, cu una dintre multiplele tentative de provocare utilizată frecvent în perioada “războiului rece” dintre URSS și SUA.

De fapt, incidentul de ieri nu este unul fără precedent: recent, deasupra Mării Baltice un alt avion de cercetare american (“RC-135”) a fost interceptat de către un aparat de zbor rusesc “Su-27”, în timpul tentativei pilotului american în vederea reducerii substanțiale a distanței dintre cele două vehicule aeriene și a efectuării de către acesta a unei manevre provocatoare. Și în cazul respectiv,“reacționând cu promptitudine la instigare”, pilotul rus l-a escortat pe cel american până la efectuarea manevrei de întoarcere din direcția frontierei.

Deși, potrivit oficialilor Ministerului Apărării de la Moscova, doar în ultima săptămână avioanele de recunoaștere ale SUA și NATO au efectuat peste 15 zboruri deasupra Țărilor Baltice, în apropierea frontierelor ruse, “însoțirea” aeronavei ministrului rus al apărării reprezintă un evident semnal ostil pentru Kremlin.

Cel mai probabil, determinând o reacție mai dură a conducerii Federației Ruse, incidentul va acutiza animozitățile dintre cele două “tabere adverse” și va provoca răcirea relațiilor de pe axa Moscova-Washington.

Leave A Reply

Your email address will not be published.