Viața chiar ar trebui sa aibă prioritate

0 218

Recent, Duma de Stat de la Moscova a adoptat în a treia lectură proiectul de lege guvernamental cu privire la majorarea de la 1.500 la 2,5 mii ruble (echivalentul a 36,57 euro, la cursul de astăzi al Băncii Centrale a Federației Ruse) a amenzilor administrative aplicate șoferilor pentru neacordarea priorității de trecere pietonilor și bicicliștilor angajați în traversarea regulamentară a drumurilor publice (cu excepția conducătorilor vehiculelor cu prioritate în trafic).

Potrivit oficialităților de la Moscova, doar pe parcursul primelor 9 luni ale anului curent, pe teritoriul Federației Ruse au fost înregistrate circa 126 mii accidente de circulație soldate cu victime (persoane rănite și defuncte), numărul total al deceselor provocate ca urmare a accidentelor de circulație sporind cu 16,6 mii, comparativ cu perioada similară a anului trecut.

De ce am remarcat aceste date triste dintr-o țară cu care nici măcar nu avem frontiere comune? Nicidecum din cauza rusofiliei sau a venerării autorităților de la Kremlin. Explicația e mai simplă decât ar putea părea “la prima vedere”: în România, la fel ca în Rusia (sau într-un șir de alte state cu un nivel insuficient al culturii comportamentale a cetățenilor), respectarea prevederilor legislației rutiere (în special, privind obligativitatea cedării trecerii pietonilor și bicicliștilor pe drumurile publice) lasă mult de dorit.

Potrivit unor date oficiale, doar în 2016, în cele peste 27.000 accidente rutiere produse pe teritoriul României și-au pierdut viața peste 1.900 de oameni, fiind consemnate  97 decese la un milion de locuitori: un nivel aproape dublu față de media înregistrată la nivelul Uniunii Europene. Principalele cauze ale accidentelor grave au fost viteza neadecvată și nerespectarea regulilor de circulație.

Singura țară care, deocamdată, ne depășește la acest capitol este Bulgaria (cu 99 persoane decedate la un milion de locuitori).

Conform evidențelor Serviciului Rutier din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Cluj, în primele 9 luni ale anului curent, din cauza neacordării priorității pietonilor, numai pe raza acestui “ținut” au fost înregistrate 98 accidente rutiere (toate soldate cu victime). În aceeași perioadă, în raza aceleiași unități administrativ-teritoriale, au mai fost înregistrate 30 accidente de circulație cu implicarea cicliștilor: toate produse ca urmare a neacordării priorității bicicliștilor sau a neasigurării conducătorilor auto la schimbarea direcției de mers.

Acestea sunt doar datele trecute în registrele Direcției Rutiere din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane. Dar v-ați întrebat vreodată câte contravenții de acest gen, periclitând viața și sănătatea pietonilor și bicicliștilor, rămân neobservate? Câți conducători auto nu binevoiesc cel puțin să încetinească (nemaivorbind despre oprire) la trecerile de pietoni, de parcă pe acolo n-ar trece semenii lor, de parcă s-ar afla nu la volanul automobilului, ci la manetele tancului trecând printr-un teritoriu ocupat… Indiferent cine s-ar afla în acel moment pe trecerea de pietoni, el cu siguranță n-a venit pe această lume pentru a se sfârși strivit de un bolid. Și până când unii conducători auto vor trata cu neglijență vădită regulile de circulație, până când unii vitezomani își vor pune propriile “plăceri” mai presus decât riscul curmării vieților omenești, aceștia ar trebui sancționați în modul cel mai drastic.

Considerând insuficientă majorarea amenzilor aplicate unor asemenea conducători aroganți ai autovehiculelor, pentru a impune respectarea cu strictețe a regulilor de circulație și a legii bunului simț, totodată siguripsind viața cetățenilor, personal aș pleda pentru “recalificarea” faptei descrise din “contravenție” în “infracțiune” sau chiar în “crimă”, respectiv modificând și cuantumul pedepselor aplicate pentru comiterea acesteia.

Ce ziceți, stimați legiuitori români?..

Leave A Reply

Your email address will not be published.