Aromânul Nikola Tesla, cel mai mare geniu în domeniul electricităţii (l)

0 213

Motto: „Într-o bună zi, voi reuşi să valorific cascada Niagara” – Tesla

ACEASTĂ AFIRMAŢIE A FOST FĂCUTĂ la Budapesta în 1882, de cel mai mare geniu în domeniul electricităţii în faţa unuia dintre studenţii săi. Nikola Tesla, care s-a născut pe data de 9 iulie 1856, avea atunci 25 de ani şi era pe cale să înceapă o carieră care avea să revoluţioneze cunoştinţele din domeniul electricităţii şi să transforme lumea întreagă. Dacă nu ar fi fost acest om, aproape toate dispozitivele electrice din epoca modernă nu ar fi existat. Prin urmare, mi se pare ciudat că numele lui Tesla este cunoscut de atât de puţini studenţi din universităţile noastre. S-a întâmplat de multe ori să menţionez numele lui Tesla în faţa unor grupuri de studenţi şi să mă confrunt cu o privire goală şi cu întrebarea: „Cine-i Tesla?”

Tesla s-a născut într-un sătuc numit Smiijan, în Iugoslavia (era de origine aromână – nota red.). Tatăl său era preot la biserica din sat. Mama lui nu ştia carte, însă era cunoscută în sat pentru mintea ei ascuţită şi inventivă. Se spune că ar fi inventat un număr considerabil de dispozitive mecanice de uz casnic. Mai tîrziu, Tesla a afirmat că a moştenit geniul inventiv de la mama sa.

De-a lungul unei vieţi absolut extraordinare, el ne-a oferit întregul fundament pe care să construim imperiile industriale ale lumii. El a fost cel care a inventat motoarele care funcţionează pe bază de curent alternativ şi alimentează toate fabricile şi centrele de producţie. El a proiectat sistemele de transmisie care permit alimentarea cu energie pe distanţe mari de la o sursă generatoare centrală; sistemele de producţie în massă şi comanda robotizată care au eliberat omul din sclavia muncii; baza pentru dispozitivele radio şi radar, telecomanda fără fir; sisteme de iluminat moderne prin utilizarea curenţilor de înaltă frecvenţă. Şi lista ar putea continua la nesfârşit. Nu s-a găsit nici o limită pentru minunăţiile electronice care pot fi produse pornind de la descoperirile fundamentale ale acestei minţi prolifice. Lumea întreagă îi datorează lui Tesla tot viitorul ei – iar Tesla a fost dat uitării, pentru că a fost un om care a trăit cu mult înaintea vremii sale.

Tesla a fost unul dintre cei 5 copii ai familiei şi încă de mic a dat dovadă de o minte ageră. Şi-a dat seama că putea să-i întreacă în multe privinţe pe băieţii de vîrsta lui şi din această cauză a avut tendinţa de a se izola de contemporanii săi. Îi era greu să găsească oameni care să aibă aceleaşi preocupări cu el, iar performanţele sale intelectuale erau de multe ori prea avansate pentru vîrsta pe care o avea. Cu toate acestea, a avut timp să facă tot felul de năzdrăvănii la care se dedau băieţii – inclusiv eu.

Una dintre cele mai periculoase a fost încercarea de a rivaliza cu o pasăre. A descoperit că dacă trăgea adînc aer în piept, se simţea uşor şi gata să plutească. A considerat că această descoperire, împreună cu îndrăzneala lui şi cu o umbrelă veche, i-ar fi suficientă pentru a se elibera de forţa de atracţie a pămîntului şi i-ar permite să plutească în aer cu oarecare graţie şi demnitate. S-a căţărat pe acoperişul unui şopron din sat, echipat cu credincioasa şi vechea lui umbrelă, a tras de cîteva ori aer în piept şi a sărit. Nefiind construită aerodinamic, umbrela s-a dat peste cap, iar Tesla a căzut ca un pietroi pe pămînt – cu totul lipsit de graţie. Această încercare 1-a costat 6 săptămâni de imobilizare la pat şi foarte multă ruşine.

Următoarea lui realizare a fost să inventeze un cârlig special pentru prins broaşte, cîrlig care a fost imediat copiat de toţi prietenii lui şi care aproape că a depopulat de broaşte iazul din sat. Au urmat tot felul de flecuşteţe după care se dau în vînt băieţii, ţevi foarte eficiente cu care suflau săgeţi şi puşcoace de dimensiunea unor obuziere mai mici. Stricăciunile provocate prin sat au dus la încetarea bruscă a producţiei acestor arme „războinice” şi Tesla a fost pedepsit.

La înaintata vârstă de 9 ani, Tesla a construit primul său motor. Forţa care punea în mişcare această maşinărie nemaipomenită consta în 16 cărăbuşi sau gândaci-de-mai. Cred că, într-un fel, li s-ar fi putut spune gândaci-de-galeră, pentru că trebuiau să trudească aproximativ la fel ca sclavii care trăgeau la galeră pe vremuri pentru a pune în mişcare piesele maşinăriei lui Tesla. Construcţia era destul de ingenioasă. A lipit 2 bucăţi lungi şi subţiri de lemn pentru a forma o cruce asemănătoare braţelor unei mori de vânt.

La această cruce a ataşat un ax subţire de care era lipit un scripete mic. Acesta era conectat printr-o curea din bumbac la un scripete mai mare lipit pe un alt ax subţire. Motoarele (cărăbuşii) erau apoi lipite în formaţii de câte 4, cu faţa înainte, pe fiecare dintre cele 4 braţe. Bieţii cărăbuşi, fără îndoială, îngroziţi de acest tratament nesăbuit, dădeau speriaţi din aripi şi învîrteau moara de vânt cu o viteză uluitoare. Tesla avea de gînd să mai adauge cîţiva cărăbuşi şi astfel să inducă mai multă putere maşinii sale cu adevărat incredibile, însă un tânăr prieten de-al lui s-a hotărît să-i mănînce toţi cărăbuşii de rezervă pe care-i ţinea într-un borcan. Lui Tesla aproape că i s-a întors stomacul pe dos; dezgustat de această întâmplare, a sfârşit prin a-şi distruge invenţia.

Prima etapă de şcolarizare s-a încheiat în 1870, când Tesla avea 14 ani. Colegiul pe care 1-a urmat a fost Liceul Real la Gospic. Deja dădea semne că abilităţile sale erau mult peste medie. Şi-a continuat studiile la Liceul Real superior, unde a terminat tot ciclul de 4 ani în doar 3 ani.

În această perioadă a început să fie fascinat de fizică şi de experimentele electrice şi a decis să-şi dedice viaţa studiului electricităţii. Tatăl său era nerăbdător ca Tesla să intre la seminar şi să urmeze o carieră bisericească, însă, într-un final, s-a lăsat înduplecat şi i-a promis lui Nikola că nu-l va împiedica să-şi îndeplinească dorinţa. Băiatul s-a suprasolicitat cu studiile şi şi-a şubrezit sănătatea; s-a îmbolnăvit mai întâi de malarie, apoi de o formă gravă de holeră. Aflat la un pas de moarte, i-a şoptit tatălui său: „Am să mă fac bine dacă mă laşi să studiez ingineria electrică”. Tatăl său i-a promis că va merge la cea mai bună şcoală de inginerie electrică din lume. Tesla avea 19 ani când şi-a început studiile în domeniul ingineriei electrice la Institutul Politehnic din Gratz, în Austria.

La Institut, Tesla a început să dezlege cîteva frânturi din misterele electricităţii. Un profesor pe nume Poeschl făcea o demonstraţie cu un dispozitiv Gramme care putea fi folosit fie ca dinam, fie ca motor. Aparatul era acţionat de un curent electric continuu şi avea pierderi mari de randament din cauza scînteierii de la comutator. (Comutatorul era necesar la toate aparatele care funcţionau pe bază de curent continuu pentru a putea schimba fluxul de electricitate la momentul potrivit, în vederea obţinerii mişcării de rotaţie.)

Între profesor şi Tesla a luat naştere o polemică referitoare la construcţia aparatului şi la necesitatea folosirii curentului continuu. Tesla susţinea că se putea folosi curentul alternativ. În felul acesta nu mai erau necesare comutatoare şi creştea randamentul. Curentul alternativ produs de dinamuri putea fi condus direct către motoare, fără utilizarea mecanismelor de inversare.

Profesorul a organizat o serie de experimente speciale pentru a-i demonstra lui Tesla că ideea lui era complet impracticabilă şi a afirmat: „Domnul Tesla va înfăptui multe lucruri măreţe, însă, cu siguranţă, nu va putea face niciodată acest lucru. Ar însemna să transforme o forţă de tracţiune constantă, cum e gravitaţia, în mişcare de rotaţie. Este o utopie a mişcării perpetue, o idee imposibilă”.

Tesla n-a avut nici o replică la momentul respectiv, însă instinctul îi spunea că avea dreptate şi că într-o bună zi va crea o astfel de maşină. Şi-a continuat studiile la Universitatea din Praga, concentrîndu-se pe matematică şi fizică. Ideea unui motor pe bază de curent alternativ îi rămăsese în minte şi, deseori, îşi imagina diferite metode de a construi un astfel de dispozitiv, însă de fiecare dată eşua. (Va urma)

Leave A Reply

Your email address will not be published.