Un centenar de excelență

0 33

Colegiul Național „Emil Racoviță”, Cluj Napoca sărbătorește anul acesta o sută de ani de existență. Despre ceea ce înseamnă acest eveniment pentru viața școlii, a comunității locale, și a învățământului românesc actual, am stat de vorbă cu directorul Colegiului Național „Emil Racoviță”, profesor doctor, Constantin Corega.

PublicNews (PN): Ce înseamnă pentru dumneavoastră Colegiul Național “Emil Racoviță”?

Constantin Corega (CC): Pentru mine, Colegiul Național Emil Racoviță înseamnă o viață de om. De la finalizarea studiilor universitare am fost profesor titular aici, lipsind pentru o scurtă perioadă, în care am înțeles că prima dragoste nu se uită niciodată. M-am întors cu drag și dor, iar de atunci, să tot fie vreo cincisprezece ani, am avut parte de provocări, reușite, uneori dezamăgiri, greutăți, succese, multă muncă, sacrificii, dar și de satisfacții pe măsură. Dragostea pentru școală mi-a închis drumuri, mi-a deschis altele.Un lucru pot spune cu certitudine: mă bucur să fiu aici la împlinirea unui secol de existență.

PN: O sută de ani, trei perioade grele, tulburi, cea interbelică, cea comunistă și apoi cea post-revolționară, momentul 1989. Și totuși, școala pe care o conduceți a ocupat mereu locurile fruntașe, atât la nivel local, cât și  la nivel național. Care este cheia succesului?

CC: Inițial, acest colegiu a fost ”Școala civilă de băieți și fete”. Ulterior, în anii 1920-1921 a devenit doar „Școala civilă pentru băieți”. Despre liceu se poate vorbi începând cu anii 1922-1923 când, dintr-o nevoie socială, s-a dispus înființarea „Liceului de aplicație al Seminarului Pedagogic”, având scopul de a asigura pregătirea pedagogică a viitorilor profesori și a altor specialişti care desfăşurau activitatea de practică pedagogică în cadrul propriului liceu. Deși evitat la început, pentru că se spunea că “spală minti”, deși mulți își doreau, dar nu îndrăzneau, cunoscând standardele înalte, liceul și-a câștigat, în timp, elevi deosebiți datorită  calitatății  corpului profesoral, mulți dascali care predau aici fiind profesori universitari, A urmat o serie de schimbări, denumiri, locații, profil sau număr de clase. Au rămas statornice însă valoarea, profesionalismul, dragostea de școală, de copii, spiritul competitiv și, fără nostalgii epigonice ale valorii unui trecut ilustru, pot afirma că trăim un prezent demn de înaintașii pe care-i onorăm zilele acestea. Ne mândrim în prezent cu peste saptezeci de participanți la fazele locale, naționale și internaționale ale olimpiadelor și diferitelor concursuri.

PN: Ce rol are tradiția în viziunea Colegiului Național “Emil Racoviță”?

CC: Înainte de toate, ne străduim să păstrăm tradiția valorii, a școlii de calitate, a educației de înaltă ținută. Tradiția are un rol enorm, e integrată culturii acestei școli. În manifestările noastre încercăm mereu să aducem foști absolvenți, care să povestească o istorie trăită, fapte menite să inspire, să fie îndemn, suport, dar și provocare pentru tinerii de azi. Despre tradiție vom vorbi și zilele acestea, încercând, prin invitații pe care i-am chemat alături de noi, să retrăim frânturi de viață din istoria Colegiului Național “Emil Racoviță”.

PN: E deja foarte cunoscută sintagma „spirit racovițist”. Cum ați defini dumneavoastră, ca director această sintagmă? Ce definește spiritul racovițist?

CC: Mărturisesc că această sintagmă, pe care mulți nu o recunosc și nu o acceptă, a fost cultivată în timpul mandatului meu. Se folosește des și cu oarecare emfază, doar că, puțini înțeleg ce înseamnă.Spiritul racovițist este o stare care provoacă dorința de progres, o stare ce îți dă curajul de a-ți urma visul, idealul, de a munci, de a lupta.Spiritul racovițist e starea care îi apropie pe cei de aici, îi statornicește, iar pe cei care, prin natura firii trebuie să plece, îi determină să se întoarcă atunci când simt nevoia de inspirație, de curaj, de încredere. M-am bucurat nespus, când, un absolvent de dinaintea apariției acestei idei, mi-a mărturisit că ar vrea și el să fie acum racovițist.

PN: Conduceți o școală de excepție, mai mult, din 2001 ați fost timp de câțiva ani consilier și apoi ministru secretar de stat în cadrul Ministerului Educației și Cercetării. Cum vedeți starea educației în România? Ce s-a făcut, ce mai trebuie făcut și mai ales, cum?

CC: Educația este un subsistem al sistemului social. Dacă unul progresează, crește și celălalt. Evident, nu în același ritm. Școala înainte, sau în urmă, sub aspectul formei, al conținuturilor sau al metodelor. Oricum ar fi, cele două sisteme se generează reciproc. Cred că ar fi nevoie ca sistemul să funcționeze liber, nu cred în teoria formelor fără fond, dar nici în cea a sincronismului, prin care forma ar genera fondul. Societatea trebuie să devină interesată de produsul educațional. Cred în profesori buni, elevi selectați pe diferite trepte ale standardelor de performanță, dotarea școlii conform cerințelor societății de azi.

PN: Colegiul Național “Emil Racoviță” înseamnă istorie, o sută de ani de istorie. Ce simte omul și ce simte directorul în aceste momente de sărbătoare?

CC:  Atât omul cât și directorul, simt încheierea unei etape, cu bucuria realizărilor, cu tristețea unor nerealizări, dar mai ales cu dorința de a preda ștafeta generațiilor mai tinere, care să păstreze valorile, tradiția școlii, de a-i menține și de a-i îmbunătăți performanțele. Mă simt mândru că pot sărbători, ca director, acești o sută de ani de școală românească de calitate.

PN: Anul 2019 este un moment de sărbătoare pentru Colegiul Național Emil Racoviță. Ce activități veți desfășura de centenar?

CC: Presiunea timpului unui semestru scurt, cu foarte multe activități ne-a obligat să restrângem, oarecum , manifestările omagiale pentru acest centenar. Urmează, ca, în zilele dedicate săptămânii Școala Altfel, să continuăm seria activităților centenarului. Aș menționa evenimentele care se vor desfășura înafara școlii, concertul de la Opera Națională, pe care școala îl dedică absolvenților, expoziția 100 de ani în 100 de imagini, editarea celei de -a treia Povești de licean și simpozionul aniversar.

Leave A Reply

Your email address will not be published.