Jeep-urile istorice ale Majestății Sale s-au întors în țară

0 447

 

Cele patru Jeep-uri din colecția Majestății Sale, dintre care două au cu România și cu Familia Regală o legătură istorică, au sosit la Domeniul Regal Săvârșin în cursul săptămânii trecute.

Aflate pentru 70 de ani în Anglia, apoi în Elveția, cele patru mașini militare din al Doilea Război Mondial au fiecare povestea ei, dar au însoțit pe Regele Mihai și pe Regina Ana întreaga lor viață.

Importantele vehicule de patrimoniu vor putea fi admirate la Muzeul Regal al Automobilului din Satul Regal al Domeniului Săvârșin, începând cu luna mai 2018. Alături, va putea fi vizitat Atelierul Auto al Regelui Mihai I, în clădirea originală în care acesta a funcționat în anii 1940. El va fi amenajat cu toate piesele, uneltele, mecanismele și cărțile tehnice pe care Majestatea Sa le-a achiziționat și folosit timp de 70 de ani în reședințele sale din exil. Atelierul Auto va fi organizat în primele luni ale anului viitor.

Dintre cele patru Jeep-uri, doar unul a intrat în posesia Majestății Sale în timpul celui De-Al Doilea Război Mondial. El a fost primit în dar de Regele Mihai de la Armata Statelor Unite ale Americii la Palatul Elisabeta, la sfârșitul anului 1944. Modelul poartă numele de Jeep Ford GPW.

 

Al doilea Jeep istoric este un vehicul militar Willis și a fost construit în anul 1944. Este celebrul Jeep al generalului Patton, care l-a oferit la sfârșitul războiului Marelui Duce de Luxemburg. Acesta l-a oferit în anul 1969 verișoarei lui, Regina Ana.

Jeep-ul Ford GP și Jeep-ul Bantam BRC 40 sunt două mașini fabricate în anul 1941 și au fost cumpărate, într-o stare avansată de degradare, de către Majestatea Sa, din Statele Unite ale Americii, în anul 1977. Zece ani mai târziu, ambele erau în perfectă stare de funcționare.

În afara celor patru Jeep-uri din colecția personală, Regele Mihai a recondiționat integral încă cinci Jeep-uri, de-a lungul deceniilor de exil. Trei au fost înstrăinate de Majestatea Sa, după restaurare, iar două dintre ele sunt încă în curs de recondiționare.

Televiziunea Română a însoțit echipa care a transportat mașinile și remorcile din Elveția la Săvârșin. Bogdan Șerban-Iancu, împreună cu operatorul Mihai Covrig și cu colegii săi de la Ora Regelui, va realiza curând un film documentar dedicat acestui eveniment.

 

Pentru a afla mai multe detalii legate de Muzeul Regal al Automobilului, Atelierul Auto și cele patrul Jeep-uri, vă invităm să citiți mai jos câteva fragmente din cartea “Mașinile Regelui”, scrisă de Principele Radu și publicată de Editura Curtea Veche în anul 2012:

Într-una dintre șederile la Săvârșin din timpul războiului, Regele a adus o mașină amfibie, model Ford, construită pentru a fi folosită de armată. A condus mașina până la malul râului Mureș, undeva unde nu era nici țipenie de om, dar de unde putea vedea, la o anumită distanță un grup de săteni. A intrat cu mașina în râu, încet-încet, privind cum oamenii de departe, pe celălalt mal al râului, intrau din ce în ce mai mult în panică. La ultimii centrimetri de mașină rămasă deasupra apei, Majestatea Sa a putut vedea cum oamenii începuseră să facă semne mari, disperate, cu mâinile în aer, arătând spre el. A parcurs cu amfibia câteva sute de metri, în adâncul râului, apoi a ieșit din apă aproape de oameni, care se uitau cu stupefacție la Rege și la mașina care ieșea, intactă, din apă.

 

O mare plăcere erau drumurile cu Jeep-ul prin pădure. Nu era doar frumusețea și tihna locurilor, în vremea aceea cumplită din timpul celui de-al doilea război mondial. Era și faptul că în acele plimbări Majestatea Sa se simțea liber. Era unul din rarele momente în care nu trebuia să dea socoteală celorlalți despre ce face și nici nu trebuia să fie în centrul atenției. Erau momente de tihnă, armonie și repaus de care avea mare nevoie.

La Domeniul Regal din Săvârșin a fost inaugurată clădirea Muzeului Regal al Automobilului în ziua de 25 octombrie 2011, cu ocazia aniversării vârstei de 90 ani a Majestății Sale. Muzeul găzduiește deocamdată câteva mașini regale, noi și vechi, precum și expoziția de fotografii și documente legate de pasiunea pentru automobil a Regelui Mihai, din 1927 până astăzi.

 

Atelierul mecanic auto al Regelui Mihai I va fi, de asemenea, parte a Muzeului Regal al Automobilului. Aici va putea fi admirată colecția prețioasă de unelte auto a Majestății Sale, precum și toată rezerva de piese originale de care s-a folosit pentru reconstituirea, de-a lungul anilor, a nouă Jeep-uri militare americane, tip Bantam, Willis și Ford.

În colecția actuală a Majestăților Lor există patru Jeep-uri și două remorci de Jeep în circulație și alte două Jeep-uri originale nereparate, “epave”, așa cum le numește Regele, care își așteaptă rândul să fie recondiționate și înscrise în circulație. Atât Jeep-urile cât și remorcile sunt fabricate între anii 1941 și 1944 și au fost toate folosite în cel de al Doilea Război Mondial. În atelierul personal, Regele Mihai are numeroase scule, piese de schimb și elemente de caroserie de Jeep.

JEEP FORD GPW

 

Motor 2199 cmc, puterea de 44kw, culoare verde militar.
În carnetele personale ale Regelui, automobilul figurează cu numele “Jeep IV Dragon”. Numărul matricol al mașinii este 002631519.

Model fabricat în anul 1944, dăruit de americani la sfârșitul anului 1944, în Romania. Americanii au adus doua mașini Jeep la Palatul Elisabeta, le-au parcat sub arcadă și au rugat pe Rege să-și aleagă una dintre ele. Cele două mașini erau un Ford și un Willys. Majestatea Sa a ales prima mașină parcată, care întâmplător era Jeep-ul Ford. Regele nu cunoștea la acea vreme diferența dintre ele. După șaizeci de ani, Regele Mihai a spus că, dacă ar fi să aleagă din nou, ar face aceeași alegere.

Această mașină a fost adusă în Elveția de Majestatea Sa cu trenul, la plecarea din țară, la 3/4 ianuarie 1948. La sosirea în Elveția, mașina a fost parcată în garajul hotelului Beau-Rivage din Lausanne. Apoi a fost dusă în Italia, pentru un an, până la plecarea Majestăților lor în Anglia, în anul 1950.

Deplasarea Regelui Mihai și a Reginei Ana în Anglia s-a făcut cu această mașină și remorca atașată ei, pe traseul Villa Sparta (Florența) – Franța – Canalul Mânecii (cu vaporul) – sudul Angliei.

În anul 1956, întoarcerea Regelui Mihai și a Reginei Ana în Elveția, pentru stabilirea la Versoix (Geneva), s-a făcut cu aceeași mașină, dar Canalul Mânecii a fost traversat în avion (Jeep-ul și remorca au fost transportate în același avion). La vremea respectivă, exista un serviciu aerian de traversare a Canalului, serviciu care ulterior s-a desființat. Avionul putea încărca, în afara unui număr de pasageri, cinci automobile.

Mașina este menționată în evidențele personale ale Regelui Mihai cu numele “JEEP FORD GPW”. Ea se află și astăzi în colecția Majestății Sale.

Regele Mihai a parcurs cu acest autovehicul, în perioada anilor 1944 – 2011, un total de peste 110,000 km.

JEEP WILLYS

 

Automobil model 1944, cu o capacitate de 2,199 cmc, de culoare verde militar. Model denumit de Rege și Regină NANE sau WITCH.

A fost supranumit Witch pentru că de câte ori se credea că a fost bine pus la punct, apărea câte o mică defecțiune, iar Majestățile Lor glumeau, spunând că la mijloc trebuie să fie o vrăjitorie. De asemenea, a fost supranumit Nane, de la numele cu care este cunoscută în familie Majestatea Sa Regina Ana.

Automobilul are numărul matricol 068851439.

Jeep-ul a fost dăruit de Generalul Patton Marelui Duce Jean de Luxemburg, vărul primar al Reginei Ana, iar Marele Duce l-a dăruit mai târziu Reginei.

Data intrării în colecția particulară a Majestăților Lor este anul 1969. De atunci și până la 25 octombrie 2011, Regele Mihai și Regina Ana au parcurs cu acest Jeep 28,923 de kilometri.

Majestatea Sa își amintește că, atunci când a adus mașina din Luxemburg la Versoix, a consumat pe drum 6 litri de ulei. Ulterior motorul a fost reparat.

JEEP FORD GP

 

Jeep model 1941, cu motor de o capacitate de 1,763 cmc, de culoare verde militar.

Cumpărat în anul 1987, împreună cu un Jeep Bantam BRC-40, din Statele Unite ale Americii.

Ambele mașini au fost aduse cu vaporul până la portul din Hamburg, apoi cu trenul până la vama de la Geneva.

Regele Mihai le-a adus personal la Versoix, la Villa Serena, noua locuinta a Majestăților Lor începând cu anul 1977.

Numărul matricol al motorului este 196632426. Regele a condus personal această mașină preț de 4,130 de kilometri.

JEEP BANTAM BRC 40

 

Anul de fabricație 1941, de culoare verde militar, motor cu capacitatea de 1,830 cmc. Are numărul matricol 196632438.

Automobil cumpărat din Statele Unite ale Americii împreună cu Jeep-ul Ford GP. Aduse amândouă cu vaporul până la portul din Hamburg și apoi cu trenul până la vama din Geneva. Începand cu anul 1987 și până astăzi, Regele a parcurs cu acest Jeep 6,406 kilometri.

Jeep-ul Bantam este o mașină de colecție mult mai căutată și mai valoroasă decât celelalte Jeep-uri, deoarece producția a fost mai mică și au rămas puține exemplare în lume.

Leave A Reply

Your email address will not be published.