ANPC va demara controale pe segmentul promoțiilor pentru a vedea dacă scumpirile de la raft sunt sau nu motivate
Inspectorii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) vor analiza, în perioada următoare, promoțiile comercianților pentru a vedea dacă scumpirile de la raft sunt sau nu motivate, a declarat, miercuri, președintele instituției, Bogdan Marcel Pandelică.
„În privința prețurilor, așteptăm poziția Consiliului Concurenței în raportul pe care îl vor întocmi. ANPC poate avea o poziție pe culoarul său de atribuții și competențe dacă a existat sau există o scumpire fără motivație pe promoțiile făcute în perioada următoare. Aici poate să fie o practică înșelătoare la adresa consumatorilor pentru că, practic, îl direcționează și influențează intenția de cumpărare. Vom urmări, așadar, în perioada următoare toate aceste promoții. Amenzile în aceste cazuri pot ajunge până la 100.000 de lei”, a spus Pandelică.
În ceea ce privește subiectul dublului standard la alimente, oficialul ANPC a precizat că, în decembrie, va avea loc o discuție la nivel înalt cu oficiali ai Uniunii Europene.
„Problema dublului standard la alimente este un subiect care va fi luat în discuție la high level, la nivelul Uniunii Europene, în data de 6 decembrie. Acolo vor fi participanți și din România la fiecare nivel înalt al autorităților și vom vedea care sunt pașii în perioada următoare pe care legislația europeană îi va face. Au fost o serie de întâlniri pe acest subiect, s-au extras câteva concluzii, iar una dintre acestea este armonizarea tipului de evaluare și control la nivelul laboratoarelor pentru a avea aceeași metodă de evaluare a probelor. Un alt pas este posibila modificare a legislației privind produsele și producătorii care vin cu astfel de produse în țările din Uniunea Europeană, dar și în cele din centrul și estul Uniunii Europene. Ar exista o modalitate prin care să nu mai existe această posibilitate de modificare a rețetei și gustului”, a subliniat șeful ANPC.
Pandelică a precizat, totodată, că autoritatea de control pentru protecția consumatorilor are în plan demararea unor teste pe cinci tipuri de produse, acțiune ce se va întinde pe cel puțin șase luni.
„Noi am luat în discuție să facem pe o perioadă de timp câte cinci teste pe produse din toate domeniile. Vorbim despre produse din lapte, din carne, conserve, fructe sau legume. Deci, produse care se regăsesc în coșul zilnic de cumpărături al românilor. Testele sunt continue, se desfășoară pe o perioadă de cel puțin șase luni. Vom vedea dacă va fi nevoie de mai mult timp. În paralel, vă spuneam, vom merge la Comisia Europeană pentru discuții. În legătură cu aceste teste, s-a făcut o proiecție și urmează în perioada decembrie, ianuarie, februarie etc. să avem acest tip de analiză pe câte cinci tipuri de produse pentru a vedea dacă produsul din vest corespunde cu cel din est. La prima evaluare, pe cele 29 de produse, a existat acordul autorităților din statele membre, fie că vorbim despre Germania, Belgia sau Austria, pentru a permite celor care au făcut aceste evaluări să ia aceste produse din rafturi și să le compare cu produsele similare”, a afirmat președintele ANPC.
Potrivit raportului de activitate al Autorității, în cei zece ani de activitate ai ANPC au fost soluționate peste 700.000 de reclamații, iar valoarea amenzilor aplicate a depășit un miliard de lei. Cele mai multe plângeri (peste 30%) au vizat sectorul alimentar, urmate de cele din sectorul nealimentar, cu o pondere de circa 20%, precum și din domenii precum: servicii financiar-bancare, servicii de telefonie, servicii în zona turistică sau plângeri depuse de consumatori, care au achiziționat servicii de transport.
Centrul European al Consumatorilor din România, împreună cu Centrul European al Consumatorilor din Bulgaria, au organizat, miercuri, o conferință prilejuită de marcarea a 10 ani de la aderarea României la Uniunea Europeană.
La 1 ianuarie 2008, ECC România și ECC Bulgaria s-au alăturat Rețelei ECC-Net pentru a-i sprijini pe cetățenii UE în domeniul achizițiilor transfrontaliere.
Rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net) include 30 de centre din toate cele 28 de state membre ale UE, Islanda și Norvegia. Centrele oferă informații, consiliere și asistență gratuite și personalizate clienților care au probleme cu tranzacțiile transfrontaliere efectuate într-o altă țară din cadrul rețelei.