Sondaj de opinie a clericilor și credincioșilor

0 178

Biserica lui HRISTOS niciodată nu a impărtăşit ideea cum că ea trebuie să fie mereu încremenită undeva într-un timp trecut, într-un mod absolut conservator. Pentru că ea este conştientă de ea însăşi, cum că este un organism viu (Trupul lui HRISTOS) care străbate istoria lumii, precum o corabie pe marea, uneori învolburată a acestei lumi, chemată să sfințească timpul, locurile şi persoanele pe unde trece, în forma ei divino-umană. Prin urmare, ea mereu a cunoscut evoluție în propriul ei organism, doar e condusă mereu de Duhul Sfânt la tot ADEVĂRUL. Pentru că, nu toate canoanele au fost dintotdeauna aşa precum le ştim noi azi, ele au fost gândite şi stabilite în timp. Nu toate posturile au fost dintotdeauna aşa precum le ştim noi azi, pentru că pe vremea Apostolilor era doar Postul Mare al Paştelui şi miercurile şi vinerile de peste săptămână, cu specificul că sâmbăta şi duminica să nu se țină post, deci inclusiv în Postul cel Mare, dar în timp s-au mai adăugat încă 3 perioade de post.

Așadar, Biserica, prin clerul ei superior (diaconi, preoți şi episcopi) a luat uneori diferite măsuri duhovniceşti, contextuale, dar bineînțeles în consult duhovnicesc cu toți membrii ei (atât cât a fost cu putință desigur), care sunt toți credincioşii ei, botezați în Numele Preasfintei TREIMI.

~ Dezbaterea în sine ~

Legat de Postul Sfinților Apostoli Petru şi Pavel, în care ne aflăm acum, vreau să văd, aşa la o primă trecere, opinia credincioşilor, mai cu seamă, dar şi clericii pot intervenii, desigur, pentru că nu trebuie să avem vreo teamă de a discuta deschis cele ce pot fi de interes duhovnicesc, la următoarele puncte :

1. De ce Postul Sfinților Apostoli Petru şi Pavel nu poate fi fixat cu o dată stabilă, aşa precum este şi Postul Maicii Domnului?

2. De ce Postul Sfinților Apostoli este, uneori, mai lung decât Postul Maicii Domnului? Cine ar trebui ca aici să aibă mai multă întâietate duhovnicească?

3. De ce uneori Postul Sfinților Apostoli nici nu mai poate exista, după cum se calculează acum, după o săptămănă după Rusalii, rămânând la hotărârea Sf. Sinod ca ce zile să fie decretate ca zile de post în “Postul Sfinților Apostoli” ? Iar de obicei se dă ceva minim, “să fie acolo ceva”.

4. Nu vi s-ar părea firesc ca Postul Sfinților Apostoli Petru şi Pavel să fie mereu cu dată fixă şi să țină întotdeauna o săptămănă întreagă, ca să fie mai puțin decât Postul Adormirii Maicii Domnului, care e mereu cu dată fixă (1 – 14 august) şi ține două săptămâni?

5. Nu ar fi mai uşor ca toți credincioşii să ştie că Postul Sfinților Apostoli începe imediat după echinopțiul de vară, adică în 22 iunie şi ține 7 zile până în 28 iunie, inclusiv?

8. Când se dau atâtea dezlegări la peşte în perioada unor posturi, deşi peștele nu este legumă ci este carne, deci se dezleagă efectiv postul atunci, puțin, dar se dezleagă; credeți că Sfinții Părinți s-au gândit cu secole în urmă că o să se inventeze atâtea supermarket-uri în zilele noastre, iar peştele de cumpărat va fi mai scump decât un ou sau un cofrag de ouă ? Că doar pe vremea lor peştele era hrana de bază a săracului.

9. Ce ar fi să existe această posibilitate, prin hotărâre Sinodală, ca persoanele din vremea noastră, care nu îşi permit, din cauza sărăciei, ca să îşi cumpere peşte în zilele de dezlegare la peşte, să li se îngăduie să mănânce ou şi nu peşte şi să fie considerată aceeaşi mică dezlegare de la post? Că până la urmă, oul îl dă pasărea de bună voie, fără ca să fie pasărea ucisă pentru asta, pe când peştele trebuie să-l ucizi mai întâi ca să-l poți mânca. Mai multă milă de făptura lui DUMNEZEU, mai ales în perioada posturilor, chiar nu ar strica nimănui.
Bineînțeles că aici intervine şi atitudinea personală a fiecărui duhovnic în parte, cu fiecare fiu duhovnicesc în parte, pentru că nu toți pot ține posturile la fel.

10. Urmăriți ce se întâmplă cu Postul Sfinților Apostoli Petru şi Pavel în anumiți ani, cum variază de la prea mult la prea puțin.
Am luat din scrierea Pascaliei de la sfârșitul Evangheliei pe care fiecare preot o are pe Sf. Masă în Sf. Altar. Perioada Pascaliei scrisă acolo cuprinde anii 1961 – 2118, dar am luat doar de anul acesta şi câțiva ani mai în viitor, doar ca un mic exemplu, ca să faceți o analiză cât mai clară:

6. Nu vi s-ar părea firesc ca în perioada aceasta, de început de vară, când mulți îşi programează cununia religioasă, vrând să întemeieze o familie creştină, să nu fie obstrucționate de un anume post care mereu variază de la un an la altul?

7. Dacă Paştile e mereu cu dată schimbătoare, de ce nu ar rămâne doar el şi cu variația zilelor de postire, mai diferit decât toate celelalte ( pentru că e Postul Mare cu 40 de zile de postire + 6 zile de post în Săptămâna Patimilor), care au ca dată terminală o sărbătoare cu dată fixă ? Adică:
● Postul Crăciunului; 15 noiembrie – 24 decembrie, pentru că pe 25 decembrie este Praznicul cel Mare al Naşterii Măntuitorului HRISTOS. Post de 40 de zile.
● Postul Maicii Domnului; 1 august – 14 august, pentru că pe 15 august este Praznicul Adormirii Maicii Domnului. Post 2 săptămâni.
● Postul Sfinților Apostoli; 22 iunie – 28 iunie, pentru că pe 29 iunie este Sărbătoarea Sfinților Apostoli Petru şi Pavel iar pe 30 iunie este Soborul celor 12 Apostoli. Post 7 zile.

(Dimitrie Ivașco – Stareț Mânăstirea Straja)

Leave A Reply

Your email address will not be published.