Noua tinerețe a avioanelor supersonice vechi

0 331

La expoziția de aviație ”Berlin Air Show”, din aprilie 2018, Franța și Germania au anunțat că firmele Airbus ( producătorul avioanelor Eurofighter, aflate în dotarea aviației militare a Germaniei ) și Dassault Aviation ( producătorul avioanelor Rafale, aflate în dotarea aviației militare a Franței ) au început proiectarea unui nou avion de luptă, de generația a V-a. Datorită Brexit-ului, Anglia nu a fost cooptată în proiect. În iulie 2018, compania americană Lockheed Martin a scos la zbor avionul F-35 cu numărul 300.
Yuri Borisov, viceministrul Apărarii Federației Ruse a declarat, pe 2 iulie 2018 că din punctul lui de vedere, Su-57 nu este o prioritate și că doar 12 exemplare au fost comandate de armata rusă. Așadar, intrarea în producția de masă a acestui avion se amână. Pe acest fond, apare întrebarea :

Care este prioritatea nr.1 a aviației ruse în materie de înzestrare?

1. Mi-a atras atenția comunicatul transmis de Alexander Konyukhov, directorul executiv al fabricii de avioane Tupolev, care ne informează că armata rusă a început să recepționeze primele din cele 30 de bombardiere bimotoare, cu geometrie variabilă Tu-22M3M, intrate în procesul de modernizare, la fabrica de la Kazan. Aceste aparate au avionica standardizată după modelul bombardierului Tu-160M2 și foarte probabil motoarele Kuznetsov NK-25, înlocuite cu noile NK-32-02 ( montate pe Tu-160M2 ). Se prelungește astfel resursa acestor avioane cu 35 de ani, ele fiind introduse în dotare începînd din 1983. În prezent, Rusia deține 62 de bombardiere Tu-22M3, fiecare cară 24 de tone de bombe sau rachete, având o distanță maximă de zbor de 7.000 km și o viteză maximă de 2.300 km/h.

2. La începutul acestui an, o altă prioritate a armatei ruse a fost modernizarea a 10 avioane MiG-31 BM, transformate în MiG-31 K pentru a lansa racheta antinavă Kh-47M2 Kinzhal. Restul de 103 MiG-31 BM, ale armatei ruse, urmând să primească sisteme de control ale armamentului moderne, de la institutul Tikhomirov pentru utilizarea unor noi tipuri de rachete. Asta după ce în 2017, Ilya Tarasenko, directorul corporației MiG, declara pentru ”Sputnik” că are în vedere înlocuirea MiG-31, intrat în serviciu în 1981cu noul proiect MiG-41, de generația a V-a, capabil să zboare cu viteza de Mach 4–4.3. Avionul MiG-31 BM a fost construit ca interceptor al avioanelor de alarmare timpurie ( AWACS ), fiind înarmat cu rachete R-37 ( cu cea mai mare rază de acțiune: 384 km ). El cântărește la decolare 46 de tone, are o rezervă internă de combustibil de 12,8 t, o viteză maximă de Mach 2.83 (3.000 km/h), la altitudinea de 20.600 m. În cadrul unei aplicații din vara lui 2016, un avion MiG-31 BM a zburat 7 ore, de la Krasnoiarsk la Astrahan, parcurgînd 8.000 km, cu trei alimentări în aer.

3. Pe 16 noiembrie 2017, la fabrica de la Kazan a fost prezentat primul Tupolev Tu-160M2, o nouă variantă a bombardierului cu patru motoare, cu geometrie variabilă Tu-160M. Tu-160 a intrat în serviciu în 1987, fiind construite 36 de aparate. Începând din 2014, cele 14-16 Tu-160 rămase în dotarea armatei ruse au fost modernizate la standardul Tu-160M. Viktor Bondarev, comandantul aviației militare a Federației ruse a declarat că avioanele Tu-160M vor fi modernizate, ajungînd la standardul Tu-160M2 și că zborurile de testare al noilor Tu-160M2 au început în 2018. Modernizarea incluzând avionică nouă, redeschiderea liniei de fabricație a motoarelor NK-32 ( conservată în urmă cu 9 ani ) și remotorizarea Tu-160 M2 cu motoare NK-32-02. Rusia își propune să opereze 50 de bombardiere Tu 160M2, cu viteza maximă Mach 2.05 (2.220 km/h ) și distanță maximă de zbor de 12.300 km. Tu-160M2 dispune de două compartimente carenate de arme cu capacitate de 40 t, incluzînd rachetele de croazieră KH-101/ KH-102, invizibile pe radar (rază de actiune 2.500-4.500 km.

Ce au în comun cele trei priorități nr. 1, ale aviației ruse ?

MiG-31 BM/K, Tu-160M2 și Tu-22M3M sunt avioane supersonice, stratosferice, cu învelișul din aliaj de titan care rezistă la încălzirea cinetică, generată de viteza mare de zbor. Datorită acestor caracteristici doar cele trei avioane sunt platforme ideale pentru mărirea razei de acțiune a rachetelor aer-sol, ca urmare a vitezei inițiale și densității reduse a aerului la înălțimea de lansare.

Ceea ce asigură capacitatea Rusiei de a-și apăra obiectivele sale de la marea Neagră în …marea Mediterană. Scutul de la Deveselu devenind astfel un obiectiv izolat la mare distanță în spatele liniilor pe care SUA le poate apăra.

În absența achiziționării unei înarmări corespunzătoare pentru misiunile de lovire, MiG-21 Lancer este utilizat total eronat în show-uri aeriene, în acrobație la joasă înălțime. Utilizare care la avioanele vechi produce modificări structurale ale celulei și micșorează viața avionului. Deși MiG-21 Lancer este o platformă ideală pentru lansarea de arme moderne de la mare înălțime. Avionul dispune de radarul ELTA EL/M2032, construit evrei după AN/APG-63, existent pe avionul de interceptare F-15 A.

(Valentin Vasilescu)

Leave A Reply

Your email address will not be published.