Rusia și SUA luptă pentru supremația aeriană

0 221

SUA deține aproape 1.000 de avioane F-16, alte 25 de state operând acest avion. De aceea, Rusia și-a propus să aibă un număr mare de avioane cu performanțe similare acestuia.

A fost ales MiG-29, pentru adaptarea la acest standard, întrucât este un avion ușor și performanțele aerodinamice sunt superioare lui F-16, viteza sa ascensională fiind cea mai mare din lume ( 330 m/s ). Rusia utilizează 250 de MiG-29 și 500 în conservare care pot fi înlocuite cu MiG-35 noi sau în caz de război pot fi aduse la nivelul lui MiG-35. Alte 21 de state dețin MiG-29. Pe 26 ianuarie 2017, Fortele aeriene ruse au început programul de testare a avioanelor de preserie MiG-35, derivate din MiG-29. Programul de testare s-a încheiat în decembrie 2018.

Un capitol la care F-16 este superior MiG-29 este raza de acțiune. De aceea la MiG-35 au fost montate rezervoare de combustibil dorsale, în spatele cabinei de pilotaj și la încastrarea aripii cu fuselajul similare cu “conformal” de la F-16 . Cantitatea internă de combustibil a crescut cu 1.000 de litri, mărind distanța de zbor a avionului la 2.000 km.

Un alt capitol la care MiG-29 era inferior era cantitatea de arme luată la bord. La MiG-35 s-a mărit numarul de puncte de acrosaj de la 6 la 9, sarcina utilă maxima crescînd de la 4.800 la 7.000 kg. Cum s-a reușit acest lucru ?

Avioanele americane de generatia a V-a,”invizibile” F-22 si F-35 au renuntat la montarea în punctele de acrosare a echipamentelor de navigație și dirijare a armelor de precizie. MiG-35 copiază soluția generației a V-a, având aceste echipamente încorporate pe avion. MiG-35 este prevăzut cu un container integrat în avion de tip FLIR (Forward-Looking Infra-Red) montat sub motorul din dreapta al avionului, preluat de la Su-57. Acesta servește la navigația pe timp de noapte și afișează pe display imaginea terenului survolat, permițând identificarea țintelor. FLIR mai asigura și ghidarea autonomă a munițiilor de precizie, la fel ca la F-16. FLIR are un telemetru laser pentru măsurarea distanței până la țintă și un proiector laser de ghidare a bombelor și rachetelor.

MiG-35 dispune și de noul dispozitiv OLS-35, de detecție și urmarire în infraroșu ( IRST ) preluat de la Su-35. El este montat în botul avionului și este folosit în lupta aeriană. OLS-35 descoperă un avion după emisia de căldură de la 50 km, din emisfera din față și de la 90 km din emisfera din spate.

Detecția radar este un alt capitol la care F-16 este superior lui MiG-29. La MiG-35 radarul Zhuk-AE de tip AESA ( Active Electronically Scanned Array) a fost luat de la Su-57. Acesta este similar AN/APG-83 de pe F-16 block 60 și block 70. Radarele anterioare, de tip PESA ( Passive Electronically Scanned Array ) dispuneau de antenă rotită 360 de grade care direcționa undele radar într-un fascicol îngust.

Completul de antene ale radarului AESA de pe MiG-35 este compus din 1.000 – 2.000 de module TR (transmițător-receptor ). Aceste module sunt dispuse în botul avionului, pe aripi sau pe fuselaj și funcționează independent unul de altul. Modelarea formei fascicolului radar si proiectarea lui într-un sector foarte îngust din spațiu, este realizată digital de un computer. Computerul selectează și puterea emisiei pe fiecare dintre modulele TR. În plus, fiecare modul TR poate fi programat să funcționeze fie numai ca transmițător, fie numai ca receptor, realizând în paralel funcțiuni diferite. Radarul este asistat de două computere CIP (Common Integrated Processor ).

Echipamentul HMTDS de la MiG-35 este similar celui de pe ultima variantă de F-16. Pilotul vizualizează parametrii motoarelor, de navigație și imaginea radar direct pe ecranul căștii. Există și afisaj pe parbriz de tip HUD. Prin linia de date sunt vehiculate via satelit, informații de la punctele de comandă și dirijare de la sol și de la avioanele de alarmare îndepartata AWACS/AEW. Pilotul de MiG-35 obține informații suplimentare despre situația aeriană, fapt ce îi mărește probabilitatea de îndeplinire a misiunilor.

Echipamentul contra măsurilor radioelectronice (EW) este un alt capitol unde MiG -29 este inferior F-16. Echipamentul de luptă radioelectronică (EW ) al MiG 35 este alcătuit dintr-un receptor de avertizare radar, cu antene dispuse pe întreaga suprafață a aripilor si fuzelajului. Pe fuzelaj, coada si aripi, MiG-35 are montați senzori optici în spectrul ultraviolet de tip MAWS (Missile Approach Warning System), care avertizează pilotul de apropierea unei rachete aer-aer. Echipamentul este luat de pe Su-57. El detectează și lansarea unei rachete portabile MANPADS sau a oricărui sistem de rachete sol-aer. Microprocesorul EW estimează timpul până la impactul cu racheta și comandă echipamentul de contramăsuri electronice de bruiaj activ sau pasiv.

50 de MiG-35 au fost cumpărate de Egipt cu 2 miliarde USD. Prețul unui MiG-35 reprezentând 30 % din cel al lui F-16. Toate statele care dețin MiG-29 le pot converti în MiG-35. România a avut din 1989 circa 20 de MiG-29 la care a renunțat în 2004 și acum cumpără avioane F-16 la prețuri uriașe dar inferioare lui MiG-35. F-16 cumpărate de România sunt din 1983-1984 și nu au motoare și radare noi.

(Valentin Vasilescu)

Leave A Reply

Your email address will not be published.