61 de ani de aviație supersonică în România

0 140

Azi unii scriu M_ie pe toate gardurile și pentru asta ajung locul 1 la europarlamentare. Și sunt mândrii de ce au făcut. Eu mă mândresc cu faptul că România a intrat în era supersonică în martie 1958. Prin intrarea în înzestrare a avionului sovietic MiG-19P, la Regimentul 226 Aviaţie Vânătoare de la Deveselu. Sovieticii ni l-au exportat la 3 ani după ce ei au început să-l utilizeze. Cum nu au fost fabricate avioane MiG-19 de dublă comandă, piloții români au început programul de trecere în zbor pe MiG-19, direct cu simpla comandă. Supersonicul MiG-19 era un bimotor cu postcombustie, înarmat cu radar de bord și 4 rachete aer-aer, atingea o viteză maximă de 1455 km/h ( Mach 1.22 ) și un plafon 17.500 m. MiG-19 era un adversar redutabil pentru cel mai performant avion supersonic american F-100 Sabre, intrat în dotare în același timp. A fost o mare performanță pentru România să intre în familia aviației supersonice la doar 3 ani după SUA și URSS.

La acel moment România avea una din cele mai avansate aviații militare cu piloți și tehnicieni de înaltă clasă. Piloții de MiG-19 executau serviciul de luptă ziua și noaptea în orice condiții meteo.În Vietnam MiG-19 a doborât avioanele americane cele mai noi, F-104, F-105, F-4.

Partenerii noștrii portughezi, de la care am luat F-16 second hand, au zburat prima dată pe un avion supersonic în 1977. T-38 un avion cu performantele lui MiG-19. România a retras MiG-19 din dotare în 1974, locul lui fiind luat de MiG-23, avion cu aripa cu geometrie variabila.

Din cartea „Avionul MiG 19. De la eroism la uitare. Lumini și umbre”, scrisă de colegul pilot, locotenent-comandor aviator în rezervă GHEORGHE ION VAIDA.

(Valentin Vasilescu)

Leave A Reply

Your email address will not be published.