Cât de invizibile sunt de fapt avioanele invizibile?

0 215

Pe scurt, un bombardier supersonic rusesc Tu-160 s-a apropiat de apele teritoriale ale Japoniei. Aviația japoneză a ridicat 2 avioane F-35 A, ca să intercepteze bombardierul. Cert este că ”invizibilele” japoneze au fost depistate pe radar și Tu-160 a trecut în regim supersonic, astfel că distanța între el și japonezi, în loc să scadă, s-a mărit. Același lucru s-ar fi întâmplat și în cazul bombardierului B-1B american. Iată că se mai spulberă niște mituri.
Concluzii :
1. Avioanele de generația a V-a nu prea sunt așa invizibile precum pretind constructorii lor.
2. Deși sunt considerate supersonice, până acum aceste avioane ( F-22, F-35, J-20, Su-57 ) au zburat foarte puțin sau deloc în regim supersonic. Încălzirea cinetică a învelișului deteriorând caracteristicile soluțiilor de invizibilitate ca și protecția cupolei cabinei.
3. Supercroazieră, marea găselniță a avioanelor de generația a V-a, adică capacitatea acestor avioane de a menține cel puțin 15 minute regimul supersonic, după decuplatarea forțajului, se dovedește o exagerare uriașă.
4. Abandonarea avioanelor cu geometrie variabilă ( F-14 ) în favoarea celor cu aripă fixă, ”invizibile”, se vede că este o eroare. În stratosferă, rezistența la înaintare cu aripile pliate este mult mai mică. De aceea capacitatea lui Tu-160 de a accelera și de a menține o viteză de Mach 2, timp de o oră, a avut efect asupra lui F-35A, a cărui viteză maximă este de Mach 1.6.

(Expert militar, Valentin Vasilescu)

Leave A Reply

Your email address will not be published.