Avionul F-35, cel mai performant multirol din generația a V-a

0 241

 Avantajele sale se concretizează în invizibilitate radar și ultimă generație de avionică. F-35 este o platformă aeriană complexă și invizibilă, dispunînd atît de senzori proprii precum radarul AN/APG-81, de tip AESA dar și de linii de date, via satelit, prin care recepționează permanent, coordonatele GPS ale țintelor aeriene, maritime sau tereste, aflate în mișcare.

Care au fost declarațiile referitoare la F-35, la cel mai înalt nivel de expertiză, a miniștrilor Apărării din România ?
*31 august 2017: ”La orizontul anilor 2019 – 2020, ne-am dori ca cel puțin o escadrilă de F-35 a declarat ministrul Apărării-Adrian Țuțuianu”.
*3 iulie 2019 : Ministrul Apărării, Gabriel Leş a decis ca armata română să intre în programul de înzestrare cu avioane de vânătoare F-35.

În ceea ce privește electronica de bord a F-35, unele echipamente pot fi bruiate, în situația în care este cunoscut din timp sectorul din spațiul aerian, în care aeronava urmează să evolueze. Pe timpul testării și exploatării celor 3 variante de F-35 au fost semnalate 873 tipuri de defecțiuni care trebuiau remediate. Un raport comun al Infanteriei marine și al Marinei militare a SUA constată că din acestea, 13 neconformități sunt deosebit de grave, ele putînd cauza rănirea sau decesul pilotului și limitări drastice ale performanțelor aerodinamice și ale sistemelor de arme. Nerezolvarea lor putînd necesita sistarea producerii acestui tip de avion.

Raportul se referă la F-35B care este varianta cu decolare verticală a Infanteriei marine și la F-35C, declarat aproape operațional ( IOC ), în 2019, care este varianta îmbarcată pe portavion a Marinei SUA. Se presupune că și F-35A, varianta Forțelor Aeriene suferă de aceleași deficiențe. De exemplu, una din problemele semnalate la F-35B și F35C a fost legată de multiplele avarii ale ampenajului vertical, ale antenelor și de desprinderile învelișului radar-absorbant. Toate datorate zborului în regim supersonic.

Desprinderea învelișului radar-absorbant este o problemă generală, chiar și pentru Su-57, motiv pentru care Rusia nu se grăbește să-l introducă masiv în dotare. De altfel, avioanele F-22 zboară bine-mersi cu învelișul compromis, în scop de instrucție.

(Avionul militar F-22)

Pentagonul a ajuns la concluzia că remedierea tuturor defectelor de proiectare semnalate ar costa mult prea mult și ar necesita refacerea întregii structuri a avionului. Concluzie realistă, dacă ne gîndim că proiectarea-dezvoltarea avionului F-35 a costat peste 400 de miliarde de dolari și au fost deja construite 500 de aparate ( din care 100 exportate ). La această dată, înlocuirea lor cu altele noi este imposibilă, întrucît un F-35B nou costă 115 milioane USD, iar un F-35C costă 108,8 milioane USD.

Prin urmare, Pentagonul a decis să păstreze invizibilitatea și a redus viteza maximă inițial declarată a lui F-35, de la 2000 km/h (1.6 Mach), la 1.100-1.200 km/h. Așadar, F-35 va fi operat doar în regim subsonic, la fel ca și primul avion ”invizibil” american F-117, utilizat în Iugoslavia ( 1999) și Irak ( 2003 ).

Care sunt consecințele ? F-35 nu poate fi folosit la interceptarea țintelor aeriene de mare viteză, întrucît în regim subsonic nu asigură viteza de apropiere necesară rachetelor aer-aer AIM-120 ( BVRAAM) . Pentru a ajunge la o țintă aflată la 120-150 km, motorul rachetă + viteza inițială a lui F-35 trebuie să-i asigure rachetei o viteză de Mach 4 (4,900 km/h ). Cînd F-35 zboară în regim subsonic și ținta aeriană evoluează în supersonic, distanța între cele două aeronave crește și rachetei îi scade performanțele inițiale la 25-30 % Adică de la 120-150 km la 35-50 km. Acest adevăr l-a aflat și aviația japoneză în noiembrie 2019 cînd a ridicat 2 avioane F-35 A, ca să intercepteze un bombardier rusesc Tu-160.

Pe scurt, un bombardier supersonic rusesc Tu-160 s-a apropiat de apele teritoriale ale Japoniei. Aviația japoneză a ridicat 2 avioane F-35 A, ca să intercepteze bombardierul. Cert este că ”invizibilele” japoneze au fost depistate pe radar și Tu-160 a trecut în regim supersonic, astfel că distanța între el și japonezi, în loc să scadă, s-a mărit. Același lucru s-ar fi întîmplat și în cazul bombardierului B-1B american. Iată că se mai spulberă niște mituri.
Concluzii :
1. Avioanele de generația a V-a nu prea sunt așa invizibile precum pretind constructorii lor.
2. Deși sunt considerate supersonice, pînă acum aceste avioane ( F-22, F-35, J-20, Su-57 ) au zburat foarte puțin sau deloc în regim supersonic. Încălzirea cinetică a învelișului deteriorînd caracteristicile soluțiilor de invizibilitate ca și protecția cupolei cabinei.
3. Supercroazieră, marea găselniță a avioanelor de generația a V-a, adică capacitatea acestor avioane de a menține cel puțin 15 minute regimul supersonic, după decuplatarea forțajului, se dovedește o exagerare uriașă.
4. Abandonarea avioanelor cu geometrie variabilă ( F-14 ) în favoarea celor cu aripă fixă, ”invizibile”, se vede că este o eroare. În stratosferă, rezistența la înaintare cu aripile pliate este mult mai mică. De aceea capacitatea lui Tu-160 de a accelera și de a menține o viteză de Mach 2, timp de o oră, a avut efect asupra lui F-35A, a cărui viteză maximă este de Mach 1.6.

Parte cea mai rea pentru F-35 este că odată lansată prima rachetă, este descoperit de senzorii în infraroșu ai avioanelor de vînătoare inamice. Avioane care sunt doate și ele cu rachete aer-aer cu rază de acțiune de peste 100 km. Dacă scapă de aceste rachete, F-35 nu mai poate evita lupta aeriană apropiată. Comparat cu generația a 4-a de multiroluri, F-35 are handicapul că din punct de vedere aerodinamic, dispune de un singur motor și nu este prea manevrier.

(F/A-XX)

Deși toate cele 556 F-18 Super Hornet și 163 EA-18G Growler vor ieși din uz pînă în 2030, Marina militară a SUA a decis să achiziționeze doar 300 de F-35C. În 2012, aceste lucruri nu erau cunoscute de publicul larg și a părut extrem de ciudat că Marina militară a SUA a decis, ca în paralel cu testarea în vederea introducerii în dotare a lui F-35C, să demareze proiectarea propriului avion îmbarcat. Proiect care pare să fie atribuit firmei favorite a Marinei și Infanteriei marine : Boeing. Cea care a produs F-18, Av-8B.

(Expert militar, Valentin Vasilescu)

Leave A Reply

Your email address will not be published.