Patriarhul Daniel: Botezul înseamnă cufundarea persoanei umane în iubirea eternă a Preasfintei Treimi

0 412

Patriarhul Daniel a primit vineri, la soborul Catedralei Patriarhale venit să anunțe Ajunul Bobotezei la Reşedinţa Patriarhală. Cu acest prilej, Preafericirea Sa a vorbit despre Botezul Domnului în Iordan și a explicat semnificația botezului creștin și a binecuvântării caselor cu apă sfințită în ajunul Bobotezei.

„Dăm slavă lui Dumnezeu că a început sărbătoarea Botezului Domnului și, prin faptul că a fost săvârșită Liturghia Sf. Vasile cel Mare unită cu Vecernia, s-a trecut prin această Vecernie, în ziua sărbătorii de mâine, în mod anticipat”, a spus Patriarhul României.

„Această sărbătoare este deosebit de importantă în viața noastră. De aceea, am insistat, ca Patriarhie, ca Biserică, pe lângă autoritățile de stat, ca sărbătorile din 6 și 7 ianuarie să fie zile libere, în care nu se lucrează, pentru ca toți credincioșii să poată participa la biserică și să primească mâine apă sfințită.”

„Sfințirea apei în ajunul sărbătorii Botezului Domnului, sau Epifaniei, se face pentru ca această apă sfințită să fie folosită pentru sfințirea caselor, locuințelor, locuitorilor, dar și a credincioșilor din apropierea bisericii”, a explicat Preafericirea Sa.

„Această tradiție de sfințire a caselor credincioșilor este legată de însăși taina Sfântului Botez, pe care noi l-am primit spre sfințirea vieții”, iar sărbătoarea Botezului Domnului este „o înnoire a botezului nostru, o actualizare a botezului nostru în numele Preasfintei Treimi”, a mai afirmat Patriarhul Daniel.

„Troparul sărbătorii spune: «În Iordan botezându-Te Tu, Doamne, închinarea (sau adorarea) Treimii s-a arătat, cu glasul Părintelui mărturisind Ție, Fiu iubit pe Tine numindu-Te. Iar Duhul, în chip de porumbel, a adeverit tăria (adică trăinicia, fermitatea) cuvântului». Sărbătoarea Botezului Domnului este, deci, și o sărbătoare a Sfintei Treimi.”

Botezul creștin, poartă spre viața veșnică

„Botezul Domnului este temelia botezului creștin. De aceea, spre sfârșitul vieții Sale pământești, înainte de a Se înălța la cer, Mântuitorul a trimis pe ucenici să boteze toate neamurile în numele Tatălui, al Fiului și al Sfântului Duh – adică în numele Preasfintei Treimi”, a continuat Patriarhul României.

„Prin botez, persoanele umane care se botează în numele Sfintei Treimi se pun într-o relație veșnică, eternă, cu persoanele dumnezeiești. Aceasta este minunea botezului: începutul vieții veșnice.”

„Viața veșnică nu este simplu viața de după moarte, viața veșnică este viața trăită în comuniune de iubire veșnică cu Sfânta Treime și ea începe prin botez. De aceea, botez înseamnă etimologic cufundarea persoanei umane, copil sau adult, în iubirea eternă a Preasfintei Treimi, a Tatălui, Fiului și Sfântului Duh”, a mai explicat Preafericirea Sa.

„Când cineva este botezat în numele Sfintei Treimi, este afundat, pus în legătură eternă și intimă cu iubirea Preasfintei Treimi.”

„Dacă am început acum, în viața pământească, trebuie să continuăm să aducem slăvire, preamărire lui Dumnezeu acum și pururea și în vecii vecilor, fără întreruperi. Viața de comuniune cu Preasfânta Treime începe prin botez”, a mai spus Părintele Patriarh Daniel.

Ortodocșii nu-L „închid” pe Dumnezeu în biserică

„Dar creștinul dorește să fie protejat, acoperit, luminat, păzit și sfințit prin harul Sfintei Treimi nu numai sufletul și trupul, ci și spațiul în care locuiește. De aceea, se merge cu această apă sfințită în ziua sărbătorii Botezului Domnului, la casele credincioșilor.”

„Uneori, credincioșii doresc să fie sfințite și fântânile, și grădinile și ceea ce au în jur. Ortodocșii nu-L închid pe Dumnezeu în biserică și nici nu limitează sfințirea doar la suflet și trup, ci la tot spațiul și timpul vieții, prin această stropire cu apă sfințită”, a subliniat Patriarhul României.

(„Botezul Domnului este temelia botezului creștin”, a mai spus Patriarhul României vineri, 5 ianuarie 2024. Foto: Basilica.ro / Raluca Ene)

Leave A Reply

Your email address will not be published.