7 iunie 1886, s-a născut savantul român Henri Coandă

0 396

Renumit om de ştiinţă, cel care a construit şi testat primul avion cu reacţie şi a descoperit fenomenul aerodinamic numit „efectul Coandă”.

A absolvit Şcoala Superioară de Aeronautică din Paris şi a urmat cursuri de specializare la câteva universităţi europene.

În decembrie 1910, la Issy les Moulineaux, cu ocazia celui de-al doilea Salon Internaţional de Aeronautică de la Paris, Coandă a prezentat şi pilotat primul avion cu reacţie din lume.

În 1910, la cel de-al doilea Salon intenațional de aeronautică de la Paris, a expus un avion bazat pe propulsia prin reacție — avionul ”Coandă 1910”. Avionul experimental construit de Henri Coandă prezentat la Salonul de la Paris, în mărime naturală, a stârnit interesul participanților mai ales datorită faptului că nu avea elice. Motorul avea compresorul centrifugal antrenat de un motor cu piston Clerget, conform ”Mici enciclopedii și dicționare ilustrate — Aviația” (Editura Științifică și Enciclopedică, 1985). Aparatul era lung de 12,5 metri, iar anvergura aripilor era de 10,3 metri.

”Aeroplanul Coandă este unul din rarele aparate în care totul este nou, iar modul judicios și rațional prin care inventatorul iese din făgașele drumului bătut în această direcție pentru a înfrunta riscurile lucrului inedit este un motiv destul de puternic pentru a ne decide să examinăm cu atenție mijloacele pe care inventatorul le folosește în construcția sa”, se arăta într-un articol din revista Le Technique Aeronautique nr. 21 din 1910.

Realizat după un proiect propriu, aparatul a întâmpinat probleme în timpul zborului, dar tocmai aceste neajunsuri de funcţionare l-au determinat pe savantul român să descopere efectul care îi poartă numele.

În anul 1934, Coandă a obţinut brevetul pentru invenţia „Procedeu şi dispozitiv pentru devierea unui fluid într-un alt fluid”.

Noul fenomen fizic descoperit, „devierea unui jet plan de fluid ce pătrunde în alt fluid în vecinătatea unui perete convex”, a fost denumit „efectul Coandă”. A intrat în istorie ca pionier al aviaţiei cu reacţie. (D.S.)

Leave A Reply

Your email address will not be published.