Mutarea Consiliului Județean Cluj pe înțelesul tuturor

0 168

Mare deranj, mare! Îmi sună telefoanele în draci și mai mulți prieteni, amici și cunoscuți mă interpelează să-mi dau cu părerea despre schimbările din regiile care se află sub tutela Consiliului Județean. Sunt convins că se vor găsi câțiva cârcotași care să-mi reproșeze că îmi dau prea multă importanță. Deloc! În cazul în care cârcotașii nu au citit în ultima vreme ziarul nostru îi rog să remarce singuri că nu prea mai scriu despre Cluj, pentru simplu motiv că nu sunt curios de minciunile propagate, jocurile perfide de presă care se fac dinadins sau de superficialitatea cu care sunt tratate subiectele din Cluj; plus că, ce ai mai putea spune în plus decât ce spun cele vreo 10-15 siteuri online care tratează numai viața din Cluj?! Încă un motiv pentru care refuz să scriu despre Cluj: adevărul nu interesează pe nimeni. Așa că, le urez  ”bon chance!” celor care se dau de ceasul morții să vă informeze ”corect”!

Revenind la cartoful fierbinte din mâna președintelui CJ Cluj, Alin Tișe, ca să nu bat câmpii la telefon cu interpelatorii, cer un răgaz să mă pun la curent. Vorbesc dintre cei implicați doar cu cei cunoscuți și dintre ceilalți, naturlich, doar cu cei care îmi răspund la telefon. Ca atare, pe scurt, varianta cu care toate părțile implicate (inclusiv președintele CJ, Alin Tișe, care mi-a confirmat acest fapt telefonic) sunt de acord: totul s-a întâmplat aplicând legea, respectiv OUG 109/2011. Reproșurile celor vizați de aplicarea ordonanței nu are legătură cu aplicarea legii, nici cu consecințele ei, ci cu modul în care se va implementa această lege. Dacă nu știți despre ce lege este vorba vă invit la lectură aici. Da! M-au luat toți dracii, dar am avut răbdarea și energia să o citesc până la capăt. Nu doar să nu mor prost ci și ca să nu mă păcălesc singur luând de bune părerile exprimate de ambele tabere. Revenind, CJ Cluj a angajat o firmă de consultanță care printre alte activități are și menirea să implementeze OUG 109. Firma de consultanță, aplicând legea (lege care trebuia implementată încă din 2016) solicită ca partidele politice să-și ”înștiințeze” mușterii înregimentați politic, că pentru numirea noilor Consilii de Administrație (CA), lista definitivă trebuie să cuprindă oameni aleși pe sprânceană în urma unui algoritm stabilit prin OUG 109 (Cap. II, Secțiunea 1, Art. 5,6,7.). Iacă-tă că noile CA-uri s-au definitivat după o procedură care presupune și analiza CV-urilor depuse de către doritori, procedură care a durat două luni. Odată stabilite noile CA-uri, cineva (o persoană autorizată din cadrul CJ Cluj) trebuia să aducă spre înștiințare consilierilor județeni, componența noilor CA-uri pentru care aceștia își dădeau girul, votându-i. Bașca, unde mai pui, că în conformitate cu o regulă stabilită în bucătăria internă a CJ Cluj (conform unei voci certe din CJ, dar care și-a dorit să-i asigur confidențialitatea sursei) aceste liste trebuiau ”urcate” pe site-ul Consiliului Județean pe motiv de dezbatere publică, cu cel puțin cinci zile înainte de a fi supuse votului consilierilor județeni. Aici este singura bubă sau hibă! Acest lucru nu s-a întâmplat, iar consilierii județeni au primit ordinea de zi în dimineața votului, sau cum spun părțile afectate (executivele regiilor vizate la schimbare, adică toate regiile subordonate CJ) ”Consilierii județeni s-au văzut puși în fața faptului împlinit!”. Cu alte cuvinte, oameni din executivele regiilor, acuză CJ și pe președintele acestuia, Alin Tișe, că au făcut această mișcare ”noaptea ca hoții, așa cum a procedat guvernul Grindeanu cu OUG 13 și Legea Grațierii”. Cei din executiv au pretenția că ar fi trebuit înștiințați de schimbarea care se preconizează, deși OUG 109 nu spune nimic despre asta. Eventual putem presupune sau spune că este o chestiune de bun simț să-ți anunți colaboratorii că li se pregătește ceva. În fapt, ce înseamnă acest ceva? Actualii șefi de regii și executivele din subordinea lor sunt invitați să-și ocupe locurile prin concurs, pentru că ocupă aceste funcții de cinci ani de zile, termenul prevăzut de lege pentru un mandat fiind de patru ani (Cap. II, Secțiunea 1, Art. 8). Există un oarecare bai aici: până acum concursurile pentru aceste posturi se ocupau în urma unui concurs organizat de către Consiliile Județene, acum concursul va fi organizat de către firma de consultanță care a stabilit și Consiliile de Administrație. Și ce-i cu asta?! Eu spun, deși poate greșesc, că oricare dintre directorii actuali ai regiilor pot câștiga concursul, cu condiția ca acesta să fie corect! În atenția profanatorilor de presă, care scriu numai tâmpenii:  dintre noii membri ai CA se va alege președintele Consiliului de Administrație. Conform OUG 109, Președintele CA nu poate ocupa și funcția de director al regiei (Cap. II, Secțiunea a 2-a, Art. 18,19). Deci, concurarea unor profesioniști certificați de munca lor din ultimii ani (gen Ciceo/Aeroport, Găvrea/Tetarom, Ciatarâș/Compania de Apă Someș, Lungu/Univers T) și nu numai, nu vor putea fi înlocuiți de către cei despre care se speculează că vor devenii noi președinți de CA-uri (aviz amatorilor), chiar dacă se poate specula că membrii de partid care se regăsesc pe listele CA-urilor sunt niște sinecuriști.

Am discutat cu președintele CJ, Alin Tișe, și l-am întrebat de unde atâta grabă, iar răspunsul lui a venit prompt: ”Legea trebuia aplicată încă de anul trecut! Județul Cluj este singurul din țară care nu a operat conform legii (o chestiune pe care personal nu o pot confirma, adaug eu, semnatarul editorialului)! Dacă întârziam câteva zile, Consiliul Județean se trezea în postura în care regiile nu mai putea fi operaționale, pentru că luna viitoare, în octombrie, expiră mandatele directorilor de regii și a executivelor acestora.”.

Categoric, orice se poate specula și interpreta cum își dorește ceea ce s-a întâmplat la ședința CJ Cluj, dar există un personaj care poate strica treaba sau presupusul aranjament (pură speculație) al CJ: Prefectul! El (bine, orice cetățean poate face asta, dar dacă o face prefectul sună sau arată altfel), Prefectul, Aurel Cherecheș, poate ataca în contencios administrativ Hotărârea Consiliului Județean cu pricina și astfel până la judecarea acestui caz situația va sta blocată cel puțin șase luni, adică ori regiile rămân funcționale prin prelungirea mandatelor executivelor (ceea ce nu m-ar mira) sau se va bloca activitatea regiilor. Prefectul poate decide joaca, categoric, asumându-și și consecințele deciziei lui!

Restul? Poezie sau jocuri de copii proști, sau într-un caz fericit, răsfățați!

Leave A Reply

Your email address will not be published.