Incident Iran / ACCIDENT SAU CRIMĂ?
Accidentul de elicopter în care și-a pierdut viața președintele Iranului, Ebrahim Raisi, este mai mult decît dubios și cred că pe măsură ce ancheta va progresa, rezultatele ei vor scandaliza mapamondul.
Măsurînd distanța între locul decolării, șantierul noii hidrocentrale Khudaferin de la granița cu Azerbaidjanul și locul prăbușirii, în apropiere de satul Tavil din provincia Azerbaidjanul de est, obținem aproximativ 37 km. Elicopterul Mi-171 E are o viteză maximă de 260 km/h, însă ținînd cont de faptul că fiind într-o zonă muntoasă și trebuia să urce deasupra cotelor munților, aproximăm o viteză medie de 150 km/h, adică 42 m/s.
Cu această viteză, elicopterul a parcurs cei 37 km în 881 de secunde, adică aproximativ 15 minute. Mi-171 are o viteză verticală maximă de 8 m/s cînd este gol și poate transporta 26 de persoane. Avînd la bord 8 pasageri din conducerea statului, echipajul nu a forțat aparatul și a urcat lin, cu 4 m/s. Cu această viteză verticală, după 881 de secunde de la decolare ar fi trebuit să aibă o altitudine de 3.524 m ( harta 1 ).
Cercetînd harta cu relieful din zona prăbușirii elicopterului, observăm curbe de nivel de la 1.400 la maxim 2.200 m. Cu un plafon practic de 6.000 m, Mi-171 nu avea nicio problemă să zboare peste aceste înălțimi dominante din teren ( harta 2 ).
Elicopterul Mi-171 E fiind utilizat la transportul demnitarilor iranieni, rușii l-au echipat cu GPWS ( ground proimity warning system ) care avertizează echipajul despre iminența coliziunii cu altă aeronavă sau cu solul. Totodată, radarul sau echipamentul FLIR din botul lui Mi-171 E, afișează echipajului harta terenul survolat și altitudinea acestuia ( foto 3, 4 ).
Condițiile meteo dificile, invocate de presă, nu puteau afecta zborul elicopterului Mi-171 E pentru că fiind proiectat pentru zona arctică ( zboară pînă la temperatura aerului de -50 de grade Celsius ), dispune de o instalație de degivraj cu jet de aer cald de la motor, suflat în interiorul palelor elicei portante. Soluție superioară celor adoptate de elicopterele occidentale.
Elicopterul Mi-171 E are un echipament FADEC ( digital control system ) constând dintr-un computer, manager electronic al motorului sau unitate de control al motorului (ECU) și accesoriile aferente acestuia care controlează toate aspectele performanței motorului aeronavei. De altfel, cabina echipajului are mai multe display-uri, afișînd doar elementele importante ( foto 5,6 ).
Scăderea portanței rotorului, datorată givrajului sau altor cauze, ar fi fost imediat semnalată echipajului și acesta avînd la bord pe președintele țării, ar fi alarmat organele de trafic civile și militare. Ceea ce nu s-a întîmplat.
Contrar celor spuse de pseudo-specialiștii de la TV, elicopterul Mi-171 E dispune de echipamente performante IFR ( de zbor instrumental ) și nu a executat zborul după regulile VFR ( după repere vizuale ). Acest lucru a fost stabilit la pregătirea misiunii, după primirea buletinului meteo care indica ceață deasă pe crestele munților. De aflfel, celelalte 2 elicoptere care au transportat oficialii iraieni nu au întîmpinat nicio problemă, deși au zburat în șir de radiolocație cu elicopterul prezidențial.
Prin urmare, eliminînd ipotezele neplauzibile ( condiții meteo, eroare de pilotaj, etc ), o cauză exterioară, care s-a manifestat rapid și extrem de violent, a făcut ca după parcurgerea a 37 de km de la locul decolării, doar elicopterul Mi-171 E care-l transporta pe președintele Iranului, să nu mai poată fi controlat de echipaj și să se prăbușească. Mânăstire într-un picior, ghici ciupercă ce-i ?