Avioanele F16 vechi vor fi modernizate și vândute fostelor state comuniste, acum membre NATO
Lockheed a decis ca la Fort Worth, Texas, să se fabrice doar F-35. Linia de fabricație a F-16 a fost mutată la Greenville, Carolina de sud, unde se va produce doar noua variantă F-16 V ( block 70 ).
Aceasta, deși nu este „invizibilă”, are multe elemente de avionică luate de pe F-22 și F-35. În special motorul GE F110-132A, este cel mai puternic de pe oricare F-16 și are un nou radar AN/APG-83 de tip AESA, compatibil cu APG-77 de pe F-22 și APG-81 de pe F-35. De menționat că motorul 132A a fost preluat de la varianta-16E/F bloc 60. Și a mai fost montat ulterior doar pe avioanele militare ale SUA F-16C/D block 50, cea mai nouă versiune de F-16 a lor.
Cel mai avantajos este că resursa lui F-16V este prelungită de Lockheed la 12.000 de ore de zbor față de 8.000 la F-16A/C/E. Și că alte variante de F-16 pot fi modificate să devină F-16V, cu aprobarea Congresului SUA. Semnificativă în acest sens este anularea de catre SUA a contractului de vânzare de F-16 vechi, nemodernizate israeliene către Croația.
Odată cu înlocuirea F-16 cu F-35 în armata americană, daneză, norvegiană, israeliană și a altor state, aceste avioane F-16 vechi vor fi modernizate de Lockheed la standardul F-16V și vândute fostelor țări comuniste, acum membre NATO.
Taiwanul a primit aprobarea sa modernizeze 141 F-16A/C la standardul F-16V și Grecia este interesată de modernizarea a 85 F-16. Ar mai putea fi modernizate 60 pentru Singapore și 134 pentru Coreea de Sud, dacă SUA va fi de acord.
Deși Lockheed dorește să producă F-16 sau să modernizeze până în anul 2030, totuși avionul e foarte scump, cât un F-35. De exemplu pe cele 14 F-16V Block 70 noi, Slovacia va plati 2,91 miliarde de dolari.
România este interesată să cumpere încă 36 de F-16 și orice achiziție are nevoie de aprobarea Congresului SUA. E greu de presupus că Lockheed va mai accepta să vândă F-16 vechi, în loc să le aducă la standardul F-16V. Cele 12 F-16 A/B portugheze au costat peste 600 milioane de euro, fără a se înlocui motorul sau radarul. Motorul de pe F-16 A/B românești dezvolta 12.000 kgf, cu 20 % mai putin decât F-16V. Cam cât credeti ca va fi prețul celor 36 F-16 vechi aduse la standardul F-16V ?
Pentru comparație China a achiziționat 24 de avioane rusești Su-35 noi, cu toate variantele de înarmare, plătind 2,4 miliarde de dolari.
Cu toată publicitatea făcută acestui F-16V există multă incertitudine. F-16V ar putea fi un eșec ca și F-16E/F ( block 60 ) în anul 2007 care era prea scump și a fost cumpărat doar de Emiratele Arabe Unite.
(Valentin Vasilescu)