TAROM, 65 de ani de zboruri civile în toată lumea

0 230
Pe 18 septembrie 1954 a fost înființată Compania TAROM (Transporturile Aeriene ROMâne). Istoria TAROM ajunge până în 1920, când Compania Franceză Română de Navigație Aeronautică (CFRNA) a fost formată.  În 1925, Galați a devenit prima destinație din România cu zboruri regulate, urmată din 24 iunie 1926 de zboruri către Iași și Chișinău. Au fost adăugate în flotă 10 de Havilland DH.9 și 5 Ansaldo A.300. În 1928, Compania și-a schimbat numele în SNNA –Serviciul Național de Navigație Aeriană.
În 1930, Compania și-a schimbat din nou numele în LARES – Liniile Aeriene Române Exploatate de Stat, iar în 1937 a fuzionat cu competitorul SARTA – Societatea Anonimă Română de Transporturi Aeriene.
După cel de-al doilea război mondial, în 1945, o nouă organizație a înlocuit LARES cu TARS – Transporturi Aeriene Româno-Sovietice, deținută de guvernul României și de Uniunea Sovietică.
Zborurile interne au fost operate de pe aeroportul Băneasa, începând cu 1 februarie 1946, atunci când TARS au preluat toate serviciile aeriene și aeronavele de la LARES. 

Istorie TAROM: anii 1954-1960

În data de 18 septembrie 1954 a fost înființată compania TAROM (Transporturile Aeriene Române).

Istoria TAROM ajunge până în 1920, când Compania Franceză Română de Navigație Aeronautică (CFRNA) a fost înființată. Compania a folosit pentru pasageri și cargo aeronava Potez 15, pentru zboruri între Paris și București, prin diverse orașe din Europa.

În 1925, Galați a devenit prima destinație din România cu zboruri regulate, urmată din 24 iunie 1926 de un serviciu extins către Iași și Chișinău. Au fost adăugate în flotă 10 de Havilland DH.9 și 5 Ansaldo A.300.

În 1928, compania si-a schimbat numele in SNNA –Serviciul Național de Navigație Aeriană.
În 1930, compania și-a schimbat din nou numele în LARES – Liniile Aeriene Române Exploatate de Stat, iar în 1937 a fuzionat cu competitorul SARTA – Societatea Anonimă Română de Transporturi Aeriene.

După cel de-al doilea război mondial, în 1945, o nouă organizație a înlocuit LARES cu TARS – Transporturi Aeriene Româno-Sovietice, deținută de guvernul României și de Uniunea Sovietică. Zborurile interne au fost operate de pe aeroportul Băneasa, începând cu 1 februarie 1946, atunci când TARS au preluat toate serviciile aeriene și aeronavele de la LARES.

În anul 1960, au intrat în dotarea Companiei TAROM primele două avioane turbopropulsoare Il-18, cu o capacitate de până la 119 pasageri, pentru curse lung-curier. Performanțele tehnice ale acestora, deosebite la acea vreme, au convins autoritățile de la București să achiziționeze în perioada 1961-1965 un număr de șase aparate Il-18. În data de 25 februarie 1962, aeronava Il-18V, având înmatricularea YR-IMB, efectua cursa charter pe ruta București – Tel Aviv, având la bord 79 de pasageri.

În plin zbor deasupra Marii Egee, toate cele patru turbopropulsoare s-au oprit la o altitudine de peste 7.000 de metri, dar echipajul a reușit să planeze aeronava până în zona plajei de lângă localitatea Paphos, din insula Cipru, unde a reușit o aterizare forțată de nota 10 cu felicitări. În luna octombrie 1962, o delegație de stat s-a deplasat în Asia de Sud-Est cu un avion Il-18 D, pentru a efectua trei vizite oficiale. În 1966, TAROM a efectuat primul zbor peste Atlantic, cu un avion Il-14, iar în anii 1966-1967 au mai fost achiziționate încă patru avioane Il-18.

Până în 1967, numărul pasagerilor transportați de TAROM crește de peste 14 ori. Dacă în 1950 TAROM transporta 39 de mii de calatori, in 1967 traficul trecea de jumatate de milion de pasageri pe an. În 1968, TAROM opera 23 de curse internaționale pe săptămână. În acelasi an, au fost comandate încă șase aeronave BAC 1-11, livrate în anii 1968-1970, care au înlocuit avioanele Il-18. Începând cu 1968, la București au fost asamblate motoare pentru avioanele BAC 1-11, astfel că în 1970, în România erau produse deja avioane de linie. Aeroportul Internațional de pasageri de la Otopeni a fost inaugurat în 1969 și rebotezat, după 1989, Aeroportul Internațional „Henri Coandă”.

Tot în 1969 a avut loc ocolul Pământului în 80 de ore de zbor, pe o distanță de 47.000 km, cu un avion IL-18, cu plecare din București spre Delhi, Bangkok, Tokio, Honolul, Los Angeles, Ciudad de Mexico, New Zork, Las Palmas, Roma, Istanbul, București.

Istorie TAROM: anii 1971 – 1980

Începând cu anul 1971, sunt achiziționate aeronave de tip Antonov AN-24 pentru cursele interne, iar din 1973 se trece la achiziționarea primelor aeronave de lung curier de tip IL-62, cu o viteza de croaziera de 950km/h și cu o capacitate de 186 de locuri.

În 1974 intra în flotă primul Boeing 707, cu 189 de locuri și cu o viteză de croazieră de 950 km/h, care efectuează fără escală ruta București-Seattle în 11h45’.

Tot în același an, TAROM a realizat primul zbor către Sydney via Calcutta și a introdus zboruri regulate spre New York și Beijing.

În 1975 sunt introduse zborurile spre Damasc, Kuweit, Amman și Atena. Avioanele TAROM ajung la Lisabona, Casablanca, Tripoli, Larnaca, Bagdad și spre Abu Dhabi, Bangkok, Singapore în iunie 1978.

ISTORIE TAROM: anii 1981 – 1990

O nouă performanță a fost atinsă în anul 1981, cand s-a efectuat primul zbor fara escala pe o distanta de 10.000 km intre Bucuresti si Bangkok, in 12h10′. Tot cu un avion al Companiei TAROM a inceput primul circuit aeropostal în jurul lumii, plecat din București la 4 octombrie 1981. Un avion TAROM IL – 62 a purtat sacul poștal până la Beijing, de unde a fost preluat de un avion DC 10 al companiei japoneze JAL la Tokyo. În continuare, cursa PANAM 800 l-a transportat la New York și de acolo la București cu un BOEING 707 al companiei TAROM. Acest circuit a marcat împlinirea a 75 de ani de la zborul lui Traian Vuia la Montesson (18 martie 1906). În 1983, primul zbor extern cu pasageri al aeronavei Rombac 1-11 a fost cursa București-Londra. Între 1982 și 1989 au fost produse nouă aparate Rombac 1-11. Toate au fost livrate către TAROM.

ISTORIE TAROM: anii 1991-2000

Flota anilor ’90 era compusă din aeronave de tip AN24, BAC 1 – 11, TU 154, BOEING, IL 18, IL 62, AIRBUS și ATR 42. Au fost deschise noi rute spre Chicago, Calcutta, Milano, Chișinău, Delhi, Verona, Bologna, Salonic, München, Stuttgart. Din aprilie 1993, pe aeronavele AIRBUS A310 și BAC 1 – 11 este introdusă Clasa Business. Sunt inaugurate zborurile transoceanice spre New York, efectuate cu A310.

ISTORIE TAROM: anii ‎2001-2010

În această perioadă, Compania TAROM continuă să se dezvolte și să-și îmbunătățească serviciile, adaptându-se astfel nevoilor pasagerilor. Pe 25 iunie 2010, TAROM a aderat la SkyTeam, o alianța aeriană globală care oferă pasagerilor membrilor săi acces la o rețea lărgită de destinații, mai multe frecvențe și conexiuni, peste 70 de destinații proprii și destinații deservite de partenerii code share.

Printre beneficiile aderării la această alianță este și programul de fidelitate Flying Blue, care permite acumularea și utilizarea de mile în rețeaua completă de destinații SkyTeam.

Pasagerii pot avea acces la 629 saloane de tip lounge, din toată lumea.

ISTORIE TAROM: anii ‎2011-2018

Principalul obiectiv al Companiei TAROM este să ofere pasagerilor săi servicii de cea mai bună calitate, zboruri sigure si plăcute. Pregătirea continuă a personalului este foarte importantă pentru noi, astfel că am înființat propriul Centru de Training, unde se desfășurau diverse cursuri, printre care: type rating pentru aeronavele TAROM (AIRBUS A318, ATR 42, ATR 72, BOEING B737), cât și pentru alte tipuri de aeronave, recurență pentru membrii echipajului de cabină, cursuri pentru personalul tehnic și cursuri de engleză. TAROM este recunoscută pentru cei mai buni instructori, cu o vastă experiență și specializări internaționale.

Leave A Reply

Your email address will not be published.